معاونت فرهنگی جبهه سایبری حیدریون

معاونت فرهنگی جبهه سایبری حیدریون

آرشیو بیانات امام خامنه ای۳

شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۶، ۰۷:۳۲ ب.ظ

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#فضای_مجازی

🔸امروز این جوانهای دانشجو و غیر دانشجو را که مشاهده میکنید - حالا من دانشجوها را میگویم - همه‌شان تقریباً و تغلیباً مشتاقند از مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی چیزهائی را بشناسند و چیزهائی را بفهمند و سر در بیاورند. من و شما باید زمینه فراهم کنیم که بتوانیم به آنها جواب دهیم. این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟ علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟

⏪(بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹)

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۰.۰۸.۱۷ ۲۱:۴۵]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#فضای_مجازی

🔸این فضای مجازی امروز از فضای حقیقیِ زندگی ما چند برابر بزرگ‌تر شده؛ بعضی‌ها اصلاً درفضای مجازی تنفّس میکنند؛ اصلاً آنجا تنفّس میکنند.

اگر شما اهل شبکه‌ های اجتماعی هستید و اهل فضای مجازی هستید، خوب میفهمید و خوب میدانید که بنده کجا را دارم اشاره میکنم؛ از همه‌ی طُرق دارند استفاده میکنند که ایمان اسلامی ما را متزلزل کنند. ما یعنی چه کسی؟ یعنی منِ پیرمرد هفتاد هشتاد ساله؟ نه، نسبت به ماها خیلی نگران نیستند؛ ایمان نسل بعد ما را و نسل بعدِ بعد ما را [میخواهند متزلزل کنند]؛ دارد تلاش میشود. خب، یکی از آن زمینه‌های اقتدار ما و زمینه‌ های توانمندی ما، ایمان اسلامی ما است؛ این یکی از آماج دشمنی‌های آنها است.

⏪ (بیانات در دیدار مسئولان نظام - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵)

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۰.۰۸.۱۷ ۲۱:۴۶]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#فضای_مجازی

🔸 این فضای مجازی امروز از فضای حقیقیِ زندگی ما چند برابر بزرگ‌تر شده؛ بعضی‌ها اصلاً درفضای مجازی تنفّس میکنند؛ اصلاً آنجا تنفّس میکنند، زندگی‌شان در فضای مجازی است. جوانان هم سروکار دارند با فضای مجازی، با انواع‌ و اقسام چیزها و کارها، با برنامه‌های علمی‌اش، با اینترنتش، با شبکه‌های اجتماعی‌اش، با مبادلات و امثال اینها سروکار دارند؛ خب، اینجا لغزشگاه است. هیچ‌کس نمیگوید آقا جادّه نکش. اگر شما در یک منطقه‌ا ی جادّه‌ای لازم دارید، خیلی خب، جادّه بکش، جادّه‌ی اتوبان هم بکش امّا مواظب باش! آنجایی که ریزش کوه محتمل است، آنجا محاسبه‌ی لازم را بکنید. ما به دستگاه‌های ارتباطی خودمان، به مجموعه‌ی وزارت ارتباطات و شورای عالی مجازی - که بنده از آن هم گله دارم -  سفارشمان این است. ما نمیگوییم این راه را ببندید؛ نه، اینکه بی‌عقلی است. یک کسانی نشسته‌اند، فکر کرده‌اند، یک راهی باز کرده‌اند به‌عنوان این فضای مجازی و به قول خودشان سایبری؛ خیلی خب، از این استفاده کنید منتها استفاده‌ی درست بکنید؛ دیگران دارند استفاده‌ی درست میکنند؛ بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاه‌ها را قبضه کرده‌اند. ما چرا نمیکنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها میکنیم این فضای غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟

⏪ (دیدار معلمان و فرهنگیان با رهبر انقلاب - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳)

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۰.۰۸.۱۷ ۲۱:۴۶]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#فضای_مجازی

🔸 اوّل در زمینه‌ی فرهنگی عرض بکنم؛ استقلال فرهنگی به اعتقاد بنده از همه‌ی اینها مهم‌تر است. استقلال فرهنگی در این است که سبک زندگی را، سبک زندگی اسلامی - ایرانی انتخاب بکنیم. بنده در باب سبک زندگی دو سه سال قبل از این مفصّل صحبت کردم؛ سبک زندگی از معماری، از زندگی شهری، از زیستِ انسانی، از پیوندهای اجتماعی تا همه‌ی مسائل گوناگون را شامل میشود. تقلید از غرب و از بیگانه در سبک زندگی، درست نقطه‌ی مقابل استقلال فرهنگی است. امروز نظام سلطه بر روی این مسئله دارد کار میکند؛ همین مسئله‌ی مهندسی اطّلاعات، این ابزارهای جدیدی که وارد میدان شده است، اینها همه ابزارهایی هستند برای تسلّط بر فرهنگ یک کشور. بنده با این حرف نمیخواهم بگویم این ابزارها را از زندگی خودمان خارج کنیم؛ نه، اینها ابزارهایی هستند که میتوانند مفید واقع بشوند امّا سلطه‌ی دشمن را از این ابزارها بایستی سلب کرد. نمیتوانید شما برای اینکه مثلاً فرض بفرمایید رادیو و تلویزیون داشته باشید، رادیو تلویزیونتان را بدهید در اختیار دشمن؛ اینترنت هم همین‌جور است، فضای مجازی هم همین‌جور است، دستگاه‌های اطّلاعاتی و ابزارهای اطّلاعاتی هم همین‌جور است، اینها را نمیشود در اختیار دشمن قرار داد؛ امروز در اختیار دشمن است؛ وسیله و ابزار نفوذ فرهنگی است؛ ابزار سلطه‌ی فرهنگی دشمن است.

⏪ (بیانات در مراسم بیست‌ و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴)

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۰.۰۸.۱۷ ۲۱:۴۷]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#فضای_مجازی


🔸بیانات منتشرنشده رهبر انقلاب درباره آسیب‌های اجتماعی
هفته نامه خبری-تبیینی خط حزب‌الله در گزارشی ویژه درخصوص تاکید رهبر انقلاب اسلامی به مسئولین برای رفع آسیب‌های اجتماعی بخش‌هایی منتشر نشده از بیانات اخیر رهبر انقلاب خطاب به مسئولان را منتشر کرد.
به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته نامه خبری-تبیینی خط حزب الله متعلق به موسسه حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در سی و سومین شماره خود در گزارشی ویژه درخصوص تاکید رهبر انقلاب اسلامی به مسئولین برای رفع آسیب های اجتماعی بخش‌هایی منتشر نشده از بیانات اخیر رهبر انقلاب خطاب مسئولان را منتشر کرد. پاراگراف‌های داخل متن نقل قول های مستقیم از رهبر معظم انقلاب است.

تاکید رهبر انقلاب اسلامی به مسئولین برای کار فوق‌العاده، فوق‌عادت و مضاعف در حـوزه رفـع آسیب‌های اجتماعی/ مردم عائله ما هستند

آسیب‌های اجتماعی مانند آسیب‌های طبیعی‌اند؛ مانند زلزله که می‌تواند بنای خانه‌ها را تخریب کند، این آسیب‌ها بنیان خانواده و اجتماع را برهم می‌ریزد. اگر به موقع و به‌هنگام شناخته شود و یا پیشگیری شود، احتمال کاهش خسارت‌ها افزایش خواهد یافت. اما اگر نسبت به آن غفلت شود؛ خدای نکرده ممکن است بنای جامعه را متزلزل کند. «درست است که ما در کشور در درجه‌ی اول مسئله اقتصاد را داریم و خود مشکلات اقتصادی هم [به عنوان] یکی از آن عوامل ریشه‌ای این مفاسد، مورد توجه ما است، لکن مسئله‌ی مفاسد اجتماعی با شرحی که در جلسه‌ی قبل داده شد، یکی از بیماریهایی است که هر روزی که بر آن بگذرد و علاج نشود، عمق بیشتری پیدا می‌کند و علاجش دشوارتر خواهد شد. لذا مسئله فوق‌العاده مهم است.

95/2/11»⏪

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۰.۰۸.۱۷ ۲۱:۴۸]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#فضای_مجازی

🔸 شاید از نگاه جامعه‌شناسانه، وجود آسیب‌های اجتماعی در هر اجتماع بشری امری طبیعی باشد، اما در شأن کشوری که آرمان «ساخت تمدن نوین اسلامی» دارد، به هر میزان، ولو اندک هم شایسته نیست. بنابراین گرچه در خصوص مقابله با آسیب‌های اجتماعی کارهایی شده است اما یقینا کافی نیست. برای حل آن، باید کار شبانه‌روزی کرد. «توقعات بیشتر از اینها است... اهمیت کار را، بزرگی مسئولیت را، خطرات ناشی از آن را آدم توجه بکند، آن وقت می‌فهمد که چه قدر باید در این زمینه تلاش کرد و شب و روز نشناخت.
95/2/11»⏪

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۰.۰۸.۱۷ ۲۱:۴۸]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#فضای_مجازی

🔸 ممکن است حتی در کوتاه‌مدت، نتایج این تلاش شبانه‌روزی مشخص نشود اما نفس تلاش مسئولین، برای مردم مایه‌ی آرامش و مرهم است. «یک اشکالی که در کارهای بلند مدت هست و آن اینکه غالباً مجریان علاقه‌ای به کارهایی که تأثیراتش بلند مدت است ندارند؛ طبیعت انسان است... چون مردم این آسیبها را در زندگی لمس می‌کنند... وقتی می‌بینید یک دولتی است که دنبال علاج این آسیبها است، نفس این تلاش مردم را خرسند می‌کند، راضی می‌کند، امیدوار می‌کند.

95/2/11»⏪

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۰.۰۸.۱۷ ۲۱:۴۸]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#فضای_مجازی

🔸 حال چگونه یک مسئول یا یک عنصر مؤمن و انقلابی می‌تواند این کار بلندمدت را شبانه‌روزی و با تمام وجود پی ‌بگیرد و خسته نشود؟ وقتی که حس کند خود او، جزئی از آن خانواده است و مشکل مردم، مشکل اوست. «ما مردم را باید عائله‌ی خودمان بدانیم. ما مسئولین کشوریم دیگر... این ملت، این کشور، این مرزها، این فضای زندگی، عائله‌ ما است. به مسئله‌ی آسیبهای اجتماعی در سطح کشور جوری نگاه کنیم که اگر این آسیب در داخل خانواده‌ی خود ما بود، آن‌جور نگاه می‌کردیم. اگر بنده یک بچه‌ی معتاد داشته باشم چه حالی دارم؟ اگر کسی در خانه یک دختر فراری از  خانه داشته باشد چه حالی دارد؟ تصورش را بکنید، اگر این دختر از خانه‌ی دیگری هم فرار کرد، ما باید همان احساس را به خودمان تلقین کنیم ولو طبیعتاً نداشته باشیم... ما باید به این قضیه در سطح جامعه حساس باشیم و به فکر علاج باشیم... ما در واقع اهتماممان به وضعیت مرد م مثل اهتماممان به داخل خانواده‌ی خودمان باشد.

95/2/11»⏪

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۰.۰۸.۱۷ ۲۱:۴۹]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#فضای_مجازی

🔸 اما در مقابله با آسیب‌های اجتماعی نباید به کارهای معمولی و جاری دستگاه‌ها اکتفا شود و هر از گاهی برای رفع تکلیف گزارشی‌ داده شود. تاکید رهبر انقلاب اسلامی در جلسات مختلف بر کار جهادی مستمر ویژه است. «انتظارم از مجموعه‌ی حاضر کارهای فوق العاده است؛ یک کارهایی هست که کارهای طبیعی دستگاه شما است و باید انجام بدهید، لابد هم انجام می‌دهید، بعد از این هم-این جلسه و امثال این جلسه باشد یا نباشد-انجام می‌دهید؛ این چیزی نیست که ما را قانع کند؛... یک کار فوق عادت انجام بگیرد، یک تلاش مضاعف انجام بگیرد.

95/2/11»⏪

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۰.۰۸.۱۷ ۲۱:۴۹]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#فضای_مجازی

🔸 همچنین در این موضوع مهم نیز مانند اقتصاد مقاومتی که همه‌ی دستگاه‌ها باید وسط میدان بیایند «همه‌ی دستگاه‌ها باید نقش آفرینی کنند؛ هم دستگاه‌های دولتی-منظورم قوه‌ی مجریه است-هم دستگاه‌های غیر قوه‌ی مجریه مثل مجلس، مثل قوه‌ی قضائیه، مثل نهادهای انقلابی. همه باید نقش آفرینی کنند، باید نقش خودشان را، سهم خودشان را مشخصاً پیدا کنند، بفهمند چه هست، و آن سهم را به بهترین وجهی، با شتاب متناسب انجام بدهند.

95/2/11»⏪

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۰.۰۸.۱۷ ۲۱:۵۰]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#فضای_مجازی

🔸 نقش دستگاه‌های تبلیغاتی نیز در این کار اهمیت زیادی دارد اما بعضاً تاکنون نقش‌آفرینی مؤثری نداشته‌اند «عدم توجیه فرض کنید سازمان تبلیغات یا دفتر تبلیغات نسبت به این قضیه موجب می‌شود که در این زمینه کار نکنند. خب ما این همه امکانات داریم... باید دنبال کنند.... مجموعه‌ی صدا‌وسیما باید مطلع بشوند از آنچه که واقعیت کار است تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند، صدا‌وسیما خیلی می‌تواند نقش ایفا کند

.95/2/11»⏪

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۰.۰۸.۱۷ ۲۱:۵۰]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#فضای_مجازی

🔸 اما در مقابل این عملیات جهادی و مقاوم‌سازی اجتماعی، نباید از عوامل مزاحم و ضد عملیات هم غفلت شود؛ مثلاً «وقتی که ما در جشنواره فجرمان فیلم‌هایی نشان داده می‌شود که اصلاً سوق می‌دهد مردم را به سمت این مفاسد اجتماعی، در واقع فرهنگسازی ضد این جهت را داریم انجام می‌دهیم؛ باید مراقبت بشود، باید به اینها توجه بشود.95/2/11»  و در آخر آنچه که هم برای مسئولان، و هم برای مردم -به‌ویژه جوانان مؤمن و انقلابی- وظیفه ایجاد می‌کند، به میدان آوردن ظرفیت‌ها و نیروهای مردمی است؛ «نیروهای مردمی خیلی می‌توانند کمک کنند و کمک هم می‌کنند، منتها برنامه می‌خواهد که چه‌جوری از نیروهای مردمی استفاده کنیم. جذب دلهای مردم و جذب کمکهای مردم-چه کمکهای مالی‌شان چه کمکهای فکری و بازویی‌شان-خیلی هنر می‌خواهد و این برنامه‌ریزی لازم دارد.

95/2/11»⏪

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۰.۰۸.۱۷ ۲۱:۵۰]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#فضای_مجازی

🔸 در این کار پر اهمیتی که برای آن نباید شب روز و شناخت، نیز دست معجزه‌گر مردم که عنایت الهی را به‌دنبال دارد، راهگشا خواهد بود؛ این را تجربه‌ی انقلاب اسلامی ثابت کرده است؛ مهم این است که نیروی حزب‌اللهی این عرصه را نیز سنگری برای انقلابی‌گری و جهاد خود بداند، که «جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست؛ جهاد شامل جهاد فکری، جهاد عملی، جهاد تبیینی و تبلیغی، و جهاد مالی است.

 95/2/29»⏪

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۲]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸مسأله‌ی فرهنگ در یک جامعه یک مسأله‌ی حیاتی است. فرهنگ به معنای یک چیز زیاد و تجملاتی برای جامعه نیست؛ فرهنگ، اساس است. اگر فرهنگ در یک جامعه،‌ به معنای درست کلمه، فرهنگ صحیح باشد با هر تلقی که انسان از فرهنگ صحیح دارد؛ طبعاً‌ به نظر ما فرهنگ صحیح،‌ آن فرهنگی است که با مبانی اسلامی و منطق و عقل و خرد، همسان و همگام باشد، آن جامعه به سمت رشد اقتصادی و رفاه و آزادی و این چیزها هم حرکت خواهد کرد؛ یعنی این فرهنگ خوب، زمینه خواهد شد که جامعه، ثروتمند هم بشود، عالم هم بشود، از لحاظ سیاسی هم قدرت پیدا کند، از لحاظ آزادی و آزادمنشی هم به آرزوها و اهداف خودش برسد

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی15/10/1377).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۲]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸اگر فرهنگ یک کشور، فرهنگ منحطی بود، اگر رشد اقتصادی هم پیدا کند، به ضررش تمام خواهد شد؛ اگر رفاه هم پیدا کند،‌ رفاه او را به فساد خواهد کشاند؛ چنانچه آزادی و دموکراسی و حق رأی و اینها هم داشته باشد، موجب هرج و مرج و موجب فساد و تباهی او خواهد شد؛ یعنی فرهنگ؛ ذهنیت و عقلیت جامعه، و بقیه‌ی امور؛ بقیه‌ی بخش‌های بشرند. پیداست که عقل و ذهن انسان، راهنما و جهت بخش و تعیین کننده است.

اگر جامعه ای ثروتمند هم باشد،‌ اما عقل درستی نداشته باشد، این ثروت را به باد خواهد داد، یا در جای بدی مصرف خواهد کرد. فرهنگ، به جای عقلیت یک جامعه است؛ لذاست که هرچه بر روی فرهنگ سرمایه گذاری بشود، زیاد نیست. خوب، حالا من از این حرف که مورد قبول و تصدیق همه است، می خواهم استنتاجی بکنم؛ و آن این که به این معنا، مدیریت فرهنگی در جامعه، امری لازم و البته ممکن است

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی15/10/1377).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۳]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸ثانیاً‌ دخالت در فرهنگ باید ضابطه مند باشد نه افراطی.

رهاسازی کامل فرهنگ و یا سختگیری خشن هر دو غلط است

ما نمی‌خواهیم با نگاه افراطی به مقوله‌ی فرهنگ نگاه کنیم؛ بایستی نگاه معقول اسلامی را ملاک قرار داد و نوع برخورد با آن را بر طبق ضوابطی که معارف و الگوهای اسلامی به ما نشان می‌دهد،‌ تنظیم کرد. برخورد افراطی، از دو سو امکان پذیر است و تصور می‌شود: یکی از این طرف که ما مقوله‌ی فرهنگ را مقوله ای غیرقابل اداره و غیرقابل مدیریت بدانیم؛ مقوله ای رها و خود رو که نباید سربه سرش گذاشت و وارد آن شد و با این منطق که با فرهنگ مردم نمی‌شود کاری کرد؛ نمی‌شود الگوهای فرهنگی را به مردم داد؛ نمی‌شود مردم را در زمینه ی مسائل فرهنگی پیش برد، مقوله‌ی فرهنگ عمومی مردم و رشد فرهنگی آنها را رها کرد‌،‌ که متأسفانه این تفکر در جاهایی هست و عده یی طرفدار رها کردن و بی اعتنایی و بی نظراتی در امر فرهنگ هستند. این تفکر، تفکر درستی نیست و افراطی است. در مقابل آن، تفکر افراطی دیگری وجود دارد که آن سختگیری خشن و نظارت کنترل آمیز بسیار دقیق-چه در زمینه ی فرهنگ عمومی، چه حتی در زمینه ی مسائل و اخلاق شخصی؛ قالب گیری کردن و قالب ها را تحمیل کردن- است. این تفکر هم به همان اندازه غلط است. نه می‌شود فرهنگ را در جامعه رها کرد که هرچه پیش آمد، پیش بیاید، نه می‌شود آن طور سختگیری های غلطی را که نه ممکن است و نه مفید، الگو قرار دارد

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی23/10/1382).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۳]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸مفهوم مدیریت فرهنگ

مدیریت فرهنگی یعنی وضع ضابطه و قانونگذاری در امر فرهنگ

مدیریت فرهنگی،‌ یعنی این که دستگاه عاقله‌ی کشور-دستگاه مدیر و مدبره ی کشور- برای فرهنگ کشور، قراری بگذارد، ضابطه یی وضع بکند و خط کشی و قاعده و قانوگذاری بکند. معنایش این است. نباید این جور باشد که در امر فرهنگ یک کشور-برخلاف مسایل دیگر- هیچ گونه نظارتی، اشرافی، مدیریتی و تدبیری وجود نداشته باشد

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی15/10/1377).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۳]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸مدیریت فرهنگ در مقابل هرج ومرج فرهنگی است

مدیریت فرهنگی، در مقابل هرج و مرج فرهنگی است؛ به معنای استبداد و به معنای تحمیل نیست، به معنای بد رایج در میان ما نیست، یعنی نباید حمل بر این معانی بشود.

جامعه و در مجموعه‌ی فرهنگی، اگر این جور شد که هر متاع فاسد و کاسدی و مفسدی عرضه شد- بدون هیچ مواخذه و مسوولیت- این هرج و مرج است،‌ این را نمی‌شود قبول کرد؛ کما این که شما به عنوان-مثلاً- مسوول بهداشت، اجازه نمی دهید که غذای فاسدی هم به مردم داده بشود، منطقی هم هست، هیچ کس هم تردیدی ندارد. در امر فرهنگ و خوراک معنوی هم همین‌طور است

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی15/10/1377).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۳]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸درست است که کسانی در دورآن‌هایی در تاریخ، در کشور خود ما در جاهای فراوانی از دنیا،‌ از اروپای قرون وسطا و بعد از آن، به این بهانه بر روی افکار و گرایش های غیرمطلوب خودشان شمشیر کشیدند و هرکار خواستند، کردند؛ بله، از این مدیریت فرهنگی به عنوان جلوگیری از هرج و مرج، قطعاً‌ سوءاستفاده شده؛ مثل خیلی از مفاهیم درست دیگری که از آنها سوءاستفاده شده است. این موجب نشود که به مجرد این که مسأله‌ی مدیریت و انضباط فرهنگی و سر رشته دارای یک مجموعه بر فرهنگ کشور مطرح می‌شود، ما فوری آن را رد کنیم؛ که آقا، فلان افراد هم اروپای قرون وسطا و دوره ی انگیزاسیون، این حرف را می‌زدند!.... به نظر من این مغالطه و خلط مبحث است. خیلی خوب، آنها از این حقیقت صحیح، استفاده ی بد و سوءاستفاده می‌کردند؛ کما اینکه از نام آزادی هم سوءاستفاده می‌شود از مطبوعات، از اسم فرهنگ،‌ از دین و از منابر تبلیغی دین هم سوءاستفاده می‌شود. خوب، سوءاستفاده که موجب نمی‌شود ما اساس این امر را مورد تردید قرار بدهیم

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی15/10/1377

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۳]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظ_رهبری

🔸حکومت باید بر حوزه فرهنگ نظارت کند

آنچه که در مقوله‌ی فرهنگ بر عهده‌ی حکومت است، عبارت است از نظارت هوشمندانه، متفکرانه، آگاهانه، مراقبت از هرز روی نیروها و هرزه‌رویی علف هرزه ها، هدایت جامعه به سمت درست، کمک به رشد و ترقی فرهنگی افراد جامعه؛‌ با ید به این همه مجموعه‌ی انسان و بخصوص جوان که در جامعه هستند، کمک کرد تا بتوانند راه صحیح و رشد خود را پیش ببرند. ما نه معتقد به ولنگاری و رهاسازی هستیم، که به هرج و مرج خواهد انجامید، نه معتقد به سختگیری شدید؛ اما معتقد به نظارت، مدیریت، دقت در برنامه‌ریزی و شناخت درست از واقعیات هستیم.

.... امروز با این رسانه‌های جهانی و با انگیزه ی شدیدی که در تزریق و تلقین فرهنگ های خاص مراکز قدرت جهانی وجود دارد، نمی‌شود ما میدان را رها کنیم تا دیگران هر کاری که می خواهند، بکنند. امروز همان کسی که ادعای آزادی می‌کنند و دم از لیبرال بودن می زنند، پیچیده ترین و دقیق ترین و ظریفترین شیوه ی کنترل را بر روی فرهنگ کشورهای خودشان، بلکه سراسر دنیا اعمال می‌کنند و سعی دارند که فرهنگ خود را به کشورهای دیگر منتقل و تزریق کنند. در این فرهنگ تحمیلی و تزریقی اسم آزادی هست، ولی حقیقت آزادی نیست؛ آزادی تا آن جا هست که با منابع سرمایه دارها و کمپانی ها و مجموعه های قدرتمند و ثروتمند و رزمند و زورمند جهانی اصطکاک پیدا نکند؛ اما این فرهنگ در قبال مسائل اخلاقی و فضیلت و .... کاملاً‌ آ‌زاد است و در قبال تعدی و تجاوز به معنویت هم در آزادی مطلق است؛ لیکن حدود بسیار دقیق و سختگیرانه ای وجود دارد که به منافع قدرت هایی که منبع و منشأ این تزریق و تهاجم فرهنگی در جهان هستند، تعدی نشود.

در قبال هجمه ای که امروز وجود دارد، نمی‌شود بیکار نشست و نظارت را از دست داد؛‌ بایستی با دقت، مراقب رفتار و حرکت فرهنگی جامعه بود و برای آن برنامه‌ریزی کرد؛ این یکی از مهمترین وظایف حکومت است و حق بزرگی است که مردم بر گردن حکومت دارند؛ حق رشد فضلیت ها و پیشرفت در زمینه ی معنویات؛ این حق را باید حکومت ایفا کند. این مطلب مهمی است که باید برایش برنامه‌ریزی و فکر شود و راه های اثرگذاری بر روی فرهنگ عمومی مردم و رشد فضایل شناخته شود

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی23/10/1382).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۳]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸باید مراقب بود که به عنوان و نام آزادی در گرداب بی بندوباری نیفتیم۱

در همین زمینه باید کجروی ها و انحراف ها دیده شود تا به نام آزادی دچار بی بندوباری نشویم؛ چون آزادی مرز بسیار ظریف و دقیقی با بی بندوباری دارد؛‌ باید مراقب بود که به عنوان و نام آزادی در گرداب بی بندوباری نیفتیم؛ زیرا بی بندوباری در نهایت متهی خواهد شد به نفی آزادی و خود هرج و مرج، وجود استبداد، تحمیل و فشار را توجیه و زمینه را برای استبداد فراهم می‌کند. البته ما برای آزادی خیلی احترام و ارزش قائلیم و به صورت مبنایی هم معتقدیم که آزادی باید در جامعه باشد؛ آزادی فکر، عقیده و رفتار. و عقیده ی ما بر این است که رشد و تکامل انسانها بدون فضای آزاد امکان ندارد؛ در فضای استبداد امکان پذیر نیست که افراد و جامعه رشد کنند؛ استعداد انسان‌ها باید در فضای آزاد رشد کند؛ انسانها هم در این فضا تعالی و تکامل پیدا می‌کنند. ما به معنای حقیقی کلمه به آزادی و وجود آن معتقدیم‌؛ منتها آزادی یک مسأله است،‌ عدم مدیریت، عدم نظارت و عدم دقت در آنچه می گذرد، مسأله‌ی دیگری است؛ رها کردن کار مسأله‌ی دیگر است؛‌ به هیچ وجه نباید اجازه داد که این موضوع در جامعه اتفاق بیفتد.

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی23/10/1382).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۴]
در مقوله‌ی فرهنگ، رفتار حکومت باید دلسوزانه و مثل رفتار باغبان باشد. باغبان بهنگام نهال می‌کارد، بهنگام آبیاری می‌کند، بهنگام هرس می‌کند، بهنگام سمپاشی می‌کند و بهنگام هم میوه‌چینی. باید فضای فرهنگی کشور را باغبانی کرد؛ ینی مسوولانه و با دقت این مقوله را دنبال کرد. بعضی ها بعمد و کاملاً‌ حساب شده بی بندوباری را ترویج می‌کنند. البته بنده نشانه های این کار را می دیدم و حدس می‌زدم که چه اتفاقی می خواهد بیفتد. بعد کارهایی که دستگاه‌های مسوول کردند و اطلاعاتی که به دست آوردند،‌ روشن کرد که همان حدسی که می‌زدم، واقعیت دارد. عده ای برای این که جامعه را از لحاظ فکری، ایمانی و فضایل اخلاقی از مسیر هدایت اسلامی دور و فکر مردم را خراب و راه بی بندوبای را برای آنها باز کنند، برنامه‌ریزی کرده اند. جزو وظایف حکومت است که با این افراد مقابله کند؛ مقابله ی با نشر ضلالت و بدعت جزو کارهایی است که بر عهده‌ی ماست و باید آن را به شیوه ای درست انجام بدهیم. من اعتقاد به سختگیری و برخورد خشن ندارم؛ منتها راه‌هایی وجود دارد که باید آنها را جستجو و پیدا کنید و برایش حقیقتاً برنامه‌ریزی کنید. دستگاه‌های فرهنگی اجرایی کشور مثل آموزش عالی، آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت آموزش و پرورش این کار را در برنامه ها و سیاست‌های اجرایی خودشان بگنجانند و به طور جدی دنبال کنند. البته تلاش های خوبی هم می‌شود،‌ من اینها را هم می بینم. لیکن مقوله، مقوله‌ی بسیار مهم و تعیین کننده ای است که بایستی به آن پرداخت

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی23/10/1382).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۴]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸باید مراقب بود که به عنوان و نام آزادی در گرداب بی بندوباری نیفتیم۲
در مقوله‌ی فرهنگ، رفتار حکومت باید دلسوزانه و مثل رفتار باغبان باشد. باغبان بهنگام نهال می‌کارد، بهنگام آبیاری می‌کند، بهنگام هرس می‌کند، بهنگام سمپاشی می‌کند و بهنگام هم میوه‌چینی. باید فضای فرهنگی کشور را باغبانی کرد؛ ینی مسوولانه و با دقت این مقوله را دنبال کرد. بعضی ها بعمد و کاملاً‌ حساب شده بی بندوباری را ترویج می‌کنند. البته بنده نشانه های این کار را می دیدم و حدس می‌زدم که چه اتفاقی می خواهد بیفتد. بعد کارهایی که دستگاه‌های مسوول کردند و اطلاعاتی که به دست آوردند،‌ روشن کرد که همان حدسی که می‌زدم، واقعیت دارد. عده ای برای این که جامعه را از لحاظ فکری، ایمانی و فضایل اخلاقی از مسیر هدایت اسلامی دور و فکر مردم را خراب و راه بی بندوبای را برای آنها باز کنند، برنامه‌ریزی کرده اند. جزو وظایف حکومت است که با این افراد مقابله کند؛ مقابله ی با نشر ضلالت و بدعت جزو کارهایی است که بر عهده‌ی ماست و باید آن را به شیوه ای درست انجام بدهیم. من اعتقاد به سختگیری و برخورد خشن ندارم؛ منتها راه‌هایی وجود دارد که باید آنها را جستجو و پیدا کنید و برایش حقیقتاً برنامه‌ریزی کنید. دستگاه‌های فرهنگی اجرایی کشور مثل آموزش عالی، آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت آموزش و پرورش این کار را در برنامه ها و سیاست‌های اجرایی خودشان بگنجانند و به طور جدی دنبال کنند. البته تلاش های خوبی هم می‌شود،‌ من اینها را هم می بینم. لیکن مقوله، مقوله‌ی بسیار مهم و تعیین کننده ای است که بایستی به آن پرداخت

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی23/10/1382).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۴]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸بنابراین باید برای اصلاح و رشد جامع کار فرهنگی بشود

در اهمیت کار فرهنگی هرچه گفته بشود کم است

در باب کار فرهنگی و اهمیت آن،‌ هرچه گفته بشود، تکرار گفته شده هاست و یک نکته بیش نیست و آن، پیام انقلاب و اصل ایصال آ‌ن است،‌ که از اصول مسلم اسلامی می باشد. تبلیغ، یعنی رساندن-«الذین یبلغون رسالات الله»- یعنی حجاب ها و مانع ها را در نوردیدن، و رساندن سخن حق به مرکزی که باید برسد. هرچه گفته بشود، حول و حوش همین یک نکته است، و در این زمینه همه چیز یا بسیاری از چیزها گفته و نوشته شده است

⏪(بیانات در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور03/02/1370).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۴]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸مسئله ی فرهنگ و قضایای فرهنگی خیلی مهم است.... اهمیت کار فرهنگی نباید مورد غفلت قرار گیرد. در کار فرهنگی هیچ وقفه و تعللی جایز نیست؛ چون بیشترین تلاش دشمنان بر روی جامعه و ملت و کشور ما، تلاش فرهنگی است. این مبالغه نیست! بیشتر و پُرحجم و موثرتر از تلاش های سیاسی و امنیتی، تلاش فرهنگی است. علت هم این است که آنها می دانند اگر در تلاش های فرهنگی علیه انقلاب موفق و پیروز شوند،‌ بقیه‌ی کارها برای آنها آسان خواهد شد؛ لذا روی آن متمرکزند

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت06/06/1385).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۴]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸تعریف کار فرهنگی

من یک وقت گفتم، اگر بنیاد شهید، جسم و روح را معادل می داند، باید نصف امکاناتش را در اختیار روح- یعنی کار فرهنگی- بگذارد. البته کار فرهنگی، فقط درست دادن و گفتن نیست. گاهش شما به یک نفر قرصی می دهید، یا در دهان کسی لقمه ای می گذارید. این کار، فرهنگی است. وقتی که صحبت از کار فرهنگی می‌شود، ذهنتان فورا به سمت مجله و روزنامه و امثال اینها نرود. نه، کار این خانم هم فرهنگی است. کاری که ایشان در بیمارستان می‌کنند، به نظر من خیلی اوقات، حتی ممکن است فرهنگی‌تر از کتابی باشد که ما هب دست یک نفر می‌دهیم. کار فرهنگی را درست لخت کنیم و بفهمیم یعنی چه. کار فرهنگی، آن چیزی نیست که لباس فرهنگی دارد. لباس فرهنگی، یعنی نوشته و کاغذ و قلم و امثال اینها. این، فرهنگ می‌شود؛ اما کار فرهنگی نیست. کار فرهنگی، یعنی روح فرهنگی در آن باشد، یک حرکت فرهنگی باشد، رشد بدهد و فعل و انفعال را در ذهن و مغز و جان و عواطف انسان به وجود آورد. اگر شما مدرسه درست کردید، من این مدرسه در روح کودکی که هدف و آماج کار تبلیغی شماست، اثر مثبت نگذاشت،‌ این کار چیست؟ می‌توانید ادعا کنید که کار فرهنگی است؟ نه،‌ این، ضدفرهنگی است. می خواهم حساسیت قضیه را توجه بکنید

⏪(بیانات در دیدار با قائم مقام و مسئولان بخش‌های مختلف بنیاد شهید انقلاب اسلامی 23/10/1369).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۵]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸فراموش نکنید که مسأله‌ی فرهنگی، مسأله‌ی خیلی مهمی است. همه‌ی این کارها یک طرف، فرهنگ هم یک طرف. اگر ما به یک نفر کمکی بکنیم، اما همانطور که به او کمک می‌کنیم، بگوییم: بگیر زهرمارت کن! آیا او با ما دوست می‌شود یا دشمن؟ ممکن است اول بگوید: آقا خیلی ممنون،‌ نوکرت هم هستم؛ اما در دلش می‌گوید مرده شوی شکلت را ببرند،‌ خودت زهرمار کن! یک وقت هم هست که می روید و می گویید قربانت بروم، من که نتوانستم به تو خدمتی بکنم، شرمنده ی تو هستم، چه کار کنم؟ ان شاءالله خدا به هردومان کمک کند. آیا او با شما دوست می‌شود یا دشمن؟ من نمی گویم شما زبانی کار کنید. نه،‌ باید عملی کار کنید. بنیاد باید عملی کار بکند؛ اما کار فرهنگی را این طوری تشبیه کنید

⏪(بیانات در دیدار مسئولان بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی 24/07/1369).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۵]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸عرصه هایی که نیاز به مدیریت و کار فرهنگی دارد

از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی به طور کلی می‌توان حضور فرهنگ را در سه عرصه مشاهده کرد که مدیریت و نظارت حکومت بر هر سه عرصه و انجام کارهای فرهنگی مرتبط و متناسب با آن ضروری است.

من فرهنگ کشور را در سه عرصه به طور مهم و عام مشاهده می‌کنم....

1- عرصه ی تصمیم‌های کلان کشور

اول، در عرصه‌ی تصمیم‌های کلان کشور است؛ یعنی فرهنگ به عنوان جهت دهنده ی به تصمیمات کلان کشور- حتی تصمیم‌های اقتصادی، سیاسی، مدیریتی، و یا در تولید-نقش دارد. وقتی ما می خوا هیم ساختمان بسازیم و شهرسازی کنیم، در واقع با این کار داریم فرهنگی را ترویج می‌کنیم، یا تولید می‌کنیم، یا اشاعه می‌دهیم. وقتی تولید اقتصادی هم می‌کنیم، در واقع داریم از این طریق فرهنگی را تولید می‌کنیم، یا اشاعه می‌دهیم، یا اجرا می‌کنیم. اگر در سیاست خارجی مذاکره ای می‌کنیم و تصمیم می گیریم، عیناً همین معنا وجود دارد. بنابراین فرهنگ مثل روحی است که در کالبد همه‌ی فعالیت های گوناگون کلان کشوری حضور و جریان دارد. فرهنگی که باید در تولید، خدمات، ساختمان سازی، کشاورزی، صنعت، سیاست خارجی و تصمیمات امنیتی رعایت شود و حدود را معین و جهت را مشخص کند، چیست؟ این باید در اینجا معین شود. بنابراین، فرهنگ به عنوان جهت دهنده ی به تصمیمات کلان کشور است؛ این در واقع اهمیت و بنا گذاشتن یک مبنای فرهنگی را در این جا به ما نشان می‌دهد

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی26/09/1381).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۵]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸2- فرهنگ به عنوان شکل‌دهنده‌ی به ذهن و رفتار عمومی جامعه۱

دوم، فرهنگ به عنوان شکل‌دهنده‌ی به ذهن و رفتار عمومی جامعه است. حرکت جامعه براساس فرهنگ آن جامعه است. اندیشیدن و تصمیم گیری جامعه بر اساس فرهنگی است که بر ذهن آنها حاکم است. دولت و دستگاه حکومت نمی‌تواند از این واقعیت به این اهمیت، خود را کنار نگهدارد. وقتی مردم در خانواده و ازدواج و کسب و لباس پوشیدن و حرف زدن و تعامل اجتماعی شان در واقع دارند. با یک فرهنگ حرکت می‌کنند-بنده پیش از انقلاب در سخنرانی هایم مثال می‌زدم و می گفتم فرهنگ مثل توری است که ماهیها بدون این که خودشان بدانند، در داخل این تور دارند حرکت می‌کنند و به سمتی هدایت می‌شوند-دولت و مجموعه حکومت نمی‌تواند خود را از این موضوع برکنار بدارد و بگوید بالاخره فرهنگی وجود دارد و مردم به چیزی فکر می‌کنند؛‌ نه، ما مسئولیت داریم این فرهنگ را بشناسیم؛ اگر ناصواب است، آن را تصحیح کنیم؛ اگر ضعیف است، آن را تقویت کنیم؛ اگر در آن نفوذی هست- مانند مثال‌هایی که ایشان در باب اینترنت زدند- دست نفوذی را قطع کنیم. بنابراین فرهنگ به عنوان شکل‌دهنده‌ی به ذهن و رفتار عمومی جامعه هم یکی از میدان‌های اساسی است.

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی26/09/138).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۵]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸2- فرهنگ به عنوان شکل‌دهنده‌ی به ذهن و رفتار عمومی جامعه۲

من در این خصوص چند مثال یادداشت کرده ام. در داخل کشور، چیزهایی که در فرهنگ عمومی ما ضعیف است، یا جایش کم است، یا – به قول آقایان- احتیاج به دوز بالاتری دارد، کدام است؟ یکی از آنها انضباط است. جامعه ی ما به انضباط‌،‌ نهایت نیاز را دارد. دیگری، اعتماد به نفس ملی و اعتزار ملی است؛ یعنی احساس عزت کردن از این که من اهل ایرانم. به قول سهراب سپهری، «اهل کاشانم، روزگارم بد نیست»؛ این افتخار است. یا درجایی دیگر می‌گوید:«من مسلمانم،». اعتزاز به ایرانی بودن؛ ما به این نیاز داریم. البته این با ملی گرایی ناقص- همان ناسیونالیسم منفی مطرودی که ما همیشه آن را رد می‌کردیم- نباید اشتباه شود؛‌این ناسیونالیسم مثبت است؛‌این ملی گرایی به معنای خوب قضیه است؛ ما به این احتیاج داریم.

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی26/09/138).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۵]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸2- فرهنگ به عنوان شکل‌دهنده‌ی به ذهن و رفتار عمومی جامعه۳

مورد بعدی، قانون پذیری است؛‌ به هم تنه نزدن، از هم جلو نیفتادن، حق همدیگر را برنداشتن، توی جیب همدیگر دست نکردن؛ اینها قانون است و ما در جامعه اینها را لازم داریم. موضوع دیگر، غیرت ملی است. اگر ببینیم کسی دارد به نحوی از انحاء به مرزهای فرهنگی یا دینی یا جغرافیایی یا ملی ما تعرض می‌کند یا فکر تعرض دارد، باید خون ما جوش بیاید و غیرت ما تحریک شود. کسانی که از دین و انگیزه‌های دینی تهیدستند، با همین غیرت ملی توانسته اند کشور و هویت فرهنگی و استقلال و ماندن خود را حفظ کنند. فرض بفرمایید که یک نفر نظامی یا سیاسی در کشوری پیدا می‌شود و پرچمش را فرود می آورد و به بیگانه اجازه می‌دهد تا به خیابان پایتختش- مثلاً پاریس- بیاید؛ اصلاً‌ اسم او جزء اسم های بدنام دنیا ثبت می‌شود. شاه سلطان حسین اجازه می‌دهد بیگانه ها داخل اصفهان بیایند، این اصلاً زدودنی نیست. شما الان در ذهن خود امیر تیمور شاه را با شاه سلطان حسین مقایسه کنید، ببینید برای کدامیک از آنها در دل شما احترام بیشتری وجود ارد؟ امیر تیمور کسی است که از جای دوری آمده- شاید هم بشود اصلاً او را بیگانه به حساب آورد- و آن همه قتل و غارت کرده؛ اما به این کشور عزتی داده و در عین حال دل انسان با او صاف‌تر است تا با شاه سلطان حسین. غیرت ملی چنین حالتی دارد؛‌ ما این را در داخل کشورمان لازم داریم.

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی26/09/138).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۶]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸2- فرهنگ به عنوان شکل‌دهنده‌ی به ذهن و رفتار عمومی جامعه۴

 البته من نمی‌خواهم وارد این مقوله بشوم که دارد با اینها مبارزه می‌شود و ما باید از این اصالت ها و پایه های اسای حیات اجتماعی در داخل کشور خودمان دفاع کنیم؛‌ اما بالاخره اینها جزء‌ فرهنگ عمومی است. مقوله‌ی بعدی، تدین و دین باوری است؛ دین باوری با همان معنای عام خودش. من این جا به نظرم به دانشجویان هم این نکته را گفتم که هر کس شب بیست و یکم قرآن سرش گرفت و «بک یا الله» گفت، از نظر من او همان دانشجویی است که من می گویم متدین و خدایی و مسلمان و حزب اللهی است؛ کاری ندارم از کدام حزب و جناح و تشکیلات است. ما باید همه را به این طرف بکشانیم که شب بیست و یکم ماه رمضان احساس کند دلش به سمت مسجد و قرآن می کشد؛ این حالت برای کشور ما خیلی لازم است .

موارد دیگر، فرهنگ ازدواج، فرهنگ رانندگی، فرهنگ خانواده،‌ فرهنگ اداره- رشوه بگیریم، نگیریم، با رشوه گیر چه کار کنیم، کار مردم را چگونه راه بیندازیم- و فرهنگ لباس است. وقتی بنده خودم در این شورا بودم، شورا وزیر محترم آن وقت را- که جنای آقای خاتمی بودند- موظف کرد تا الگوی لباس بیاورد. ایشان رفتند زحماتی کشیدند، اما به جایی نرسید. من نمی گویم آقایان حتماً کت و شلوار را بکَنند و همان لباس‌های پیشنهادی را بپوشند؛ اما بگذارید ما لباسی داشته باشیم که بگوییم ایرانی است؛ در موزه ها آن را نگه داریم و مال زمان هخامنشیان و ساسانیان و سلجوقیان هم نباشد؛ باب امروز باشد.

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی26/09/138).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۶]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸2- فرهنگ به عنوان شکل‌دهنده‌ی به ذهن و رفتار عمومی جامعه۵

بنده با مُد خیلی موافقم؛ جزو آدم‌هایی هستم که به مُد گرایش دارم، اما مُدی که از داخل جوشیده باشد- چون مُد یعنی ابتکار و نوآوری- نه چیزی که از بیرون بیاید. مُد آرایش مو و لباس و حرف زدن ما همه اش دارد از بیرون می‌آید. باید برای همین کلمه ی مُد، آقای حدادعادل فکری بکنند تا بنده هم که این قدر از استعمال کلمات دخیل بپردازم، مجبور نباشم آن را به کار ببرم.

الگوی مصرف وسایل زندگی مهم است؛ فرش و پرده و چراغمان چه طوری باشد؛ اینها را نمی‌شود ندیده گرفت. اگر کسی توی بحر این کارها برود، می بیند چقدر سرمایه و فکر و همت و هنر دارد صرف اینها می‌شود که گاهی بسیاری از آنها بیهوده است. بالاخره جایی باید موضع خود را درباره ی اینها معین کند؛‌ حتی اگر آنها بیهوده است. بالاخره جایی باید موضع خود را درباره ی اینها معین کند؛ حتی اگر بگوید من الان وقت ندارم و الویتم تعیین لباس ملی نیست. خیلی خوب، معلوم بشود که ما تا پنج سال یا ده سال این اولویت را نداریم و می‌خواهیم آن را کنار بگذاریم؛ لیکن بالاخره این انبار مجموعه‌ی فرهنگی صاحبی داشته باشم. این هم فرهنگ در عرصه ی دوم است

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی26/09/138).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۷]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸3- عرصه ی سوم، فرهنگ به عنوان سیاست‌های کلان آموزشی و علمی دستگاه‌های موظف دولت

عرصه ی سوم، فرهنگ به عنون سیاست‌های کلان آموزشی و علمی دستگاه‌های موظف دولت است؛‌ یعنی آموزش و پرورش و آموزش عالی و بهداشت و درمان. دستگاه‌های موظف دولت بالاخره باید سیاست‌های کلان آموزشی وعلمی شان را از مرکزی بگیرند؛ این مرکز،‌ این شور است. درست است که آموزش و پرورش خودش یک مجمع مشورتی دارد، ولی او کار دیگری می‌کند و نزدیک به اجراست؛ اما این دورتر از اجراست؛ کلان تر و وسیع تر نگاه می‌کند. وزارت علوم و بهداشت و درمان به شدت به این شورا احتیاج دارند

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی26/09/138).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۷]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸این سه مقوله، مقولاتی است که همه اش فرهنگی محض است و مرکزی برای رسیدگی لازم دارد و این مرکز هم هیچ جا جز این جا نیست. در بخش دوم که فرهنگ به عنوان شکل‌دهنده‌ی به ذهن و رفتار عمومی جامعه است،‌ بحث تبلیغ و امثال آن را هم می گنجانم؛‌ یعنی چیزهایی که مربوط به وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات است، در این بخش می گنجد. البته شورای فرهنگ عمومی هم- آن طور که من در گزارش دیدم- جلسات فراوانی داشته، متنها این وظایف باید حقیقتاً جدی گرفته شود و روی اینها کار شود.

در بحث فرهنگ به عنوان سیاست‌های کلان آموزشی و علمی دستگاه‌های موظف دولتی- که عرصه ی سوم بود- یکی از کارهایی که باید در این شورا تصمیم‌گیری و اجرا شود، نحوه ی استفاده از مدیران و اساتید وفادار به دین و نظام اسلامی و انقلاب است

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی26/09/138).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۷]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸الزامات و شرایط کار فرهنگی

1- در همه جا باید برنامه‌ریزی بشود و برنامه، چارچوب کار باشد

من فقط می خواهم بگویم که طراحی و اتقان و سرعت دادن به برنامه و پیروی آن،‌ باید ارزش بشود. اگر روزی کسی خود را مأمور می دانست که به اجتهاد و تشخیص و فهم عمل کند، این دیگر بایستی تمام بشود و از بین برود. اجتهاد و تشخیص و فهم شخصی، باید در چارچوب برنامه- و نه بیرون از برنامه- باشد. این کار باید یک ارزش تلقی بشود و تخلف از برنامه، ضد ارزش محسوب گرددد. اگر برنامه نقص دارد، کاملش کنید؛ اما وقتی برنامه وجود دارد، باید همه به عنوان چارچوب کار بپذیرند. تمام دستگاه‌های دولتی و مجلس و قضایی و نظامی، باید این کار برایشان ارزش باشد و مسابقه برای این که بخش‌های گوناگون برنامه، حتی زودتر از زمان پیش بینی شده تحقق پیدا کند، راه بیفتد. یکی از خصوصیات برنامه،‌ "زمان" ا ست که باید در وقت یا زودتر از وقت، تحقق پیدا کند

⏪(سخنرانی در دیدار مسوولان و کارگزاران کشور در آستانه ی یازدهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی09/11/1368).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۷]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸2- قرار دادن فرهنگ در اولویت‌های اول بودجه

در کار فرهنگی نباید مسأله‌ی پول و بودجه، یک مشکل عمده به حساب آید. به این معنا که مشکلات و نقایص فرهنگی را در ردیف نیازهای بودجه ای و در آخرهای لیست قرار ندهیم؛ بلکه در اول های لیست- اگر نگوییم در ردیف اول- قرار بدهیم. اگر درست فکر بکنیم، این به صرفه ی اقتصادی مملکت هم است. یعنی از این که بودجه و امکانات بیشتر را به کارهای فرهنگی- بخصوص فرهنگ آموزشی- متوجه کنیم، کشور زیان نخواهد کرد؛‌زیرا که خود این، برای آینده ی کشور تولید امکانات می‌کند

⏪(بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی21/09/1368).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۷]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸فایده مصرف بودجه در فرهنگ بلندمدت است نه کوتاه مدت

اگر ما امروزه بودجه ی ارزی و یا ریالی را به کار فرهنگی متوجه می‌کنیم، باید توجه نماییم که اگرچه ممکن است در کوتاه مدت، این بودجه به درد کارهای اقتصادی و گردش امور اقتصادی کشور ما نخورد، اما در اندکی بعد از کوتاه مدت- نه این که در بلند مدت زیاد- عادیش فوراً به خود ما برمی گردد؛ مثل همین مسأله‌ی انتشارات و کاغذ، که ما باید بتوانیم کتاب و نشریه ی علمی و امثال اینها را در اختیار داشته باشیم. باید کاغذ را در اختیار دستگاه‌های فرهنگی گذاشت تا بتواند این کار مهم را انجام بدهند. این، یک مسأله است که در نگرش به عرصه ی فرهنگی کشور، ما باید به تربیت نیروی انسانی توجه کنیم

⏪(بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی 21/09/1368).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۸]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸3- پول همه چیز نیست بلکه تولید فکری مهمتر است

هدف این تهاجم با چنین ابعادی، اسلام و انقلاب و ما هستیم. البته، شکی نیست که مقابله با این تهاجم، پول و بودجه و امکانات و پشتیانیهای سیاسی دولت را می خواهد؛ اما دولت پول بدهد و پشتیبانی بکند که چه بشود؟ طبیعی است که فکری پخش بشود. آن فکر کجا تولید خواهد شد؟ آیا آن هم در دولت است یا در حوزه؟ اینها انتظاراتی است که از حوزه می‌رود

⏪(سخنرانی در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم07/09/1368).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۸]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸4- رفع مظلومیت از بخش فرهنگ(صرف وقت و بودجه کافی)

از بخش فرهنگ رفع مطلوبیت کنید. بخش فرهنگ انصافاً بخش مظلومی است. واقعاً‌ مسأله‌ی فرهنگ را دست کم نگیرید. بنابراین صرف وقت کنید و در بودجه هم برایش پول و فصول قابل توجهی بگذارید

⏪(بیانات معظم له در دیدر رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت به مناسبت هفته دولت04/06/1386).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۸]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸متولیان امور فرهنگی

الان در این مملکت، همه چیز، از جمله امور فرهنگی، دست ماست پس:

همه دستگاهها مسئولند

امروز اکثر جامعه ما جوانند؛ این نقطه قوتی است. اما از آن طرف هم این اشکال وجود دارد که یک وقت خدای ناکرده این جوان، تحت تأثیر افکار غلط قرار گیرد؛ بعد شما چطور می‌خواهید جواب خدا را بدهید؟! یک وقت من و شما در این مملکت، هیچ کاره بودیم، گوشه‌ای نشسته بودیم و به قدر وسع خودمان زحمتی هم می‌کشیدیم، بی تأثیر هم نبود؛ در همان حدی که خدای متعادل برکت می داد، یکی در دانشگاه، یکی در مسجد، یکی در محیط درسی، یا محیط کا ری و علمی، کارهایی می‌کردیم؛ اما الان در این مملکت، همه چیز، از جمله امور فرهنگی، دست ماست. فردا شب جواب خدا را چه می دهید که بچه های مردم که نماز خوان بودند،. بی نمار بشوند! تا دیروز به دین و ایمان و به خدا عقیده داشتند، حالا شما در آن جا نشسته اید، به همه چیز بی اعتقاد شدند! شما که امروز نمی‌توانید بگویید «خدایا من هیچ کاره بودم»؛ شما همه کاره هستید. «ولتسئلن عماکنتم تعملون» خدای متعال از شما می پرسد. مگر خدا گریبان من و شما را رها می‌کند؟! خدا شاهد است به خاطر همین مسوولیت گاهی شب خوابم نمی‌برد! این مسوولیت که احساس می‌کنم ما می نشینیم تا افرادی بیایند و دین بچه های مردم و این جامعه با ببرند، عقیده ی آنها را عوض کنند و دینشان را خراب کنند! اما همین‌طور نشسته باشیم و تماشا کنیم؛ به خیال این که کار یاز دست ما برنمی‌آید! چرا کاری برنم نمی‌آید؟ الان کار، دست من و شماست، همه چیز دست شماست، امور فرهنگی دست شماست، آموزش و پرورش یک جور، دانشگاه یک جور، امور وزارت فرهنگ و ارشاد یک جور! نمی‌شود که ما این مسوولیت را از روی گردن خودمان برداریم

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی15/10/1377).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۸]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸شورای عالی انقلاب فرهنگی مرکز فرماندهی امور فرهنگی است

شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکی از صدقات جاریه امام(رضوان الله تعالی علیه)‌است و یک نعمت بزرگی است برای امور فرهنگی کشور، زیرا همان‌طور که آقای هاشمی اشاره کردند، اگر چنانچه امور فرهنگی یک متولی و یک مجمع دلسوز و علاقمندی نداشته باشد احتمال این است که برنامه‌های فرهنگی در محاسبات دولتی جای خودش را پیدا نکند. مجموعه‌ی دولت به مسایل کلی کشور طبعاً می رسند و بدیهی است بعضی از مسایل به هر دلیلی خودش را بر مجموعه‌ی دولت تحمیل می‌کند و چاره ای نیست که نسبت به آنها تصمیم گیری و دنباله گیری شود، مسایل فرهنگی در این بین احتیاج به مرکزی دارند که دلسوزانه و پی‌گیر نسبت به آن مسایل در آن مجمع مطالعه شود و تصمیم گیری شود و این مجمع {شورای عالی انقلاب فرهنگی}،‌ همان مجمع است.

آن روزی که عده ای خیال می‌کردند برای یک مجموعه‌ی فرهنگی یعنی یک شورای فرهنگی، دیگر ضرورتی نیست،‌ امام تأکید کردند که شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد و به این شکل جدید تشکیل شد و جناب آقای هاشمی یکی از دلسوزان این قضیه بودند. شاید نظر ایشان به همین معنا بود که واقعاً مسایل فرهنگی کشور، چه آنچه که مربوط به ارگآن‌های فرهنگی و دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش و وزارت ارشاد است و چه آن مسایلی که مربوط به مسایل فرهنگی جامعه به طور عام است، یک متولی و مباشری داشته باشد. الحمدلله که این جلسه باقی ماند و به آن اهتمام می‌شود. آقایان مسوول رسمی و موظفین دولتی فرهنگ و صاحبنظران فرهنگی در آن شرکت دارند

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی19/09/138).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۳۱.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۸]
🌟#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🎴#مدیریت_فرهنگی_از_دیدگاه_مقام_معظم_رهبری

🔸جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی

1- همه دستگاه‌ها وظایف خودشان را دارند اما شورا مسائل فرهنگی را در مجموع کلان هدایت می‌کند

وقتی ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شد- ضمن سیاست گذاری‌هایی که انجام می‌گرفت- در واقع این کارهای اجرایی روز به روز بود؛‌ لیکن بعد از آن که کارها به جریان افتاد و نظام بهتری پیدا کرد، احساس شد که لازم است شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود، که به دستور امام(رضوان الله علیه) تشکیل شد و عمده ی نظر این بود که هدایت امور فرهنگی کشور را این شورا برعهده بگیرد. البته دستگاه‌های اجرایی فرهنگی مسوولیت هایی دارند که هیچ چیز حای مسوولیت‌های آنها را نمی‌گیرد؛ کما این که دستگاه‌های قانوگذاری هم مسوولیت هایی دارند که هیچ چیز جای مسوولیت های آنها را نمی‌گیرد. اما همه‌ی اینها در کنار هم مرکزی را می‌طلبد که مسائل فرهنگی کشور را که دارای دامنه ی بسیار وسیع و موثری است در مجموع هدایت کلان کند

⏪(بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی19/09/138).

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۱:۵۱]
#فرمایشات_امام_خامنه_ای

#با_موضوع_بسیج

🔸هر کس که در دل برای سرنوشت خود، سرنوشت این ملت و آینده ایران اسلامی ارزش قائل است آن کسی که برای استقلال و هویت ملت خود ارزشی قائل است، آنکسی که از تسلط قدرتهای بیگانه بیزار است، آن کسی که برایش آینده این کشور و این ملت و آینده دنیای اسلام یک هدف بزرگ محسوب می شود، آن کسی که ازرنج های ملت فلسطین دلش خون است ... آن کسی که مایل است بیش از یک میلیارد مسلمان دنیا قدرت عجیبی را تشکیل بدهند که بشریت را به سمت کمال هدایتکنند و خودشان در قله کمال قرار بگیرند، آن کسی که این احساسات و این درکها را دارد و حاضر است در این راه قدمی بردارد او بسیجی است.

📚از بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع خانواده های مکرم شهدای اراک 79/8/24

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۱:۵۱]
#فرمایشات_امام_خامنه_ای

#با_موضوع_بسیج

🔸 بسیج یعنیحضور بهترین و بانشاط ترین و باایمان ترین نیروهای عظیم ملت در میدان هاییکه برای منافع ملی، برای اهداف بالا، کشورشان به آنها نیاز دارد، همیشهبهترین و خالص ترین و شرافتمندترین و پرافتخارترین انسانها این خصوصیات رادارند. بسیج در یک کشور، معنایش آن زمره‌ای است که حاضرند این پرچم افتخاررا بر دوش بکشند و برایش سرمایه گذاری کنند.

📚از بیانات مقام معظم رهبری در جمع بسیجیان 79/7/29

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۱:۵۱]
#فرمایشات_امام_خامنه_ای

#با_موضوع_بسیج

🔸چرا درتبلیغات جهانی و رادیوها به بسیج اهانت می شود؟ بسیج را که در خور تشویق وتعظیم و تحسین است مورد اهانت و بی مهری قرار می‌دهند؟ چون نقش بسیج را درحفظ استقلال ملی، در حفظ غرور ملی در حفظ افتخارات ملی، در تأمین منافعملی، و بالاخره از همه در اعلاء پرچم اسلام و نظام جمهوری اسلامی می‌دانندبه جد با بسیج دشمنند، امّا دشمنی آنها فایده‌ای ندارد.

📚از بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ بسیجیان 79/7/29

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۱:۵۱]
#فرمایشات_امام_خامنه_ای

#با_موضوع_بسیج

🔸 انکار بسیج و بی احترامی به آن، یا نابخردانه است، یا خائنانه است. تا وقتی برای اینکشور امنیت لازم است تا وقتی که این کشور و این ملت به امنیت احتیاج دارد.یعنی همیشه، چون همیشه احتیاج به امنیت هست، به نیروی بسیج به انگیزهبسیجی، به سازماندهی بسیجی و به عشق و ایمان بسیجی احتیاج است.

📚از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با گروه کثیری از سپاهیان و بسیجیان در مشهد 78/6/10

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۱:۵۱]
#فرمایشات_امام_خامنه_ای

#با_موضوع_بسیج

🔸- ملتهایی که مردم در آن از نظر مسئولان آن کشور نقشی دارند، همه جا چیزی شبیه بسیج هستمنتهی به این درخشندگی، به این فراگیری، به این زیبایی، به این فداکاری،من در جایی سراغ ندارم...

📚از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با سپاهیان و بسیجیان 77/9/2

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۱:۵۱]
#فرمایشات_امام_خامنه_ای

#با_موضوع_بسیج

🔸علت اینکه در کشور ما بسیج این طور درخشان شد و شکفت چه بود؟ ایمان عاشقانه، ایمانعمیق، ایمان توام با عواطف که از خصوصیات ملت ایران است، مثل بعضی ازملتهای دیگر، عواطف در این ملت جوشان است کلید بسیاری از مشکلات است. اینایمان با آن عواطف همراه شد و این رودخانه عظیم خودشان را به این دریایپهناور تبدیل کرد و مشکلات را در هر جایی که لازم بود از بین برد.

📚از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با سپاهیان و بسیجیان 77/9/2

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۱:۵۱]
#فرمایشات_امام_خامنه_ای

#با_موضوع_بسیج

🔸بسیج عبارتاست از مجموعه‌ای که در آنها پاک ترین انسانها، فداکارترین و آماده بهکارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و بهخوشبختی رساندن این کشور جمع شده اند. ... مجموعه‌ای که دشمن را بیمناک ودوستان را امیدوار و خاطرجمع می کند.

📚از بیانات مقام معظم رهبری در جمع بسیجیان به مناسبت هفته بسیج 76/9/5

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۱:۵۱]
#فرمایشات_امام_خامنه_ای

#با_موضوع_بسیج

🔸بسیج یک حرکت بی ریشه و سطحی و صرفاً ازروی احساسات نیست، بسیج یک حرکت منطقی وعمیق و اسلامی و منطبق بر نیازهای دنیای اسلام - و به طریق اولی - جامعهاسلامی است. قرآن کریم می فرماید:

[ هو الذیایدک بنصره و بالمؤمنین] ای پیامبر، خدای متعال تو را، هم به وسیله نصرتخودش و هم از طریق مؤمنین مؤید قرار داد و کمک کرد. این خیل عظیم مؤمنینیکه در اینجا مورد اشاره آیه قران قرار گرفته اند، عبارت دیگری است از آنچهکه امروز به نام بسیج در جامعه ما قرار دارد.

📚از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان نواحی و پایگاهها و گردانهای بسیج سراسر کشور 74/9/8

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۱:۵۱]
#فرمایشات_امام_خامنه_ای

#با_موضوع_بسیج

🔸هفته بسیج در حقیقت فرصت و بهانه‌ای برای زنده نگه داشتن ارزشها و روح بسیجی در آحادملت، مخصوصاً جوانان پرشور و مدافعان عاشق صادق است. ... همان طور که امامو پیشوای راحل عظیم الشأن ما فرمودند، من هم آرزو می کنم و از خدامی‌خواهم که با بسیجیان محشور باشم. بسیج یک افتخار و یک ارزش است. سعیکنید این روحیه بسیجی را برای کشور و انقلاب و اسلام حفظ کنید.

📚از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نیروهای مقاومت بسیج 69/9/7

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۱:۵۱]
#فرمایشات_امام_خامنه_ای

#با_موضوع_بسیج

🔸 شما بسیجیها باید به گونه ای رفتار کنید که احترام و محبت مردم جلب شود. شما بایدنمونه اخلاق و تواضع و مهربانی و رعایت مقررات باشید. آن کسی بسیجی تر استکه مقررات را بیشتر رعایت می کند، به خاطر آنکه این فرد بیشتر از همه براینظام دل می سوزاند و مقررات، لوازم قطعی اداره درست نظام است.

📚از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیعت جمع کثیری از بسیجیان نمونه 68/4/6

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۱:۵۱]
#فرمایشات_امام_خامنه_ای

#با_موضوع_بسیج

🔸من به بسیجیان عزیز فعّال این کشور علوی و فاطمی، عرض می کنم؛ امیرالمؤمنین علیهالصّلاه والسلام را الگوی خودتان قرار دهید که بهترین و بزرگترین الگوبرای بسیجیان مسلمان در همه عالم، علی ابن ابیطالب علیه السلام است.

📚از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مدّاحان به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) 73/9/3

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۱:۵۱]
#فرمایشات_امام_خامنه_ای

#با_موضوع_بسیج

🔸روحیه بسیجی و معرفت بسیجی باید فراگیر شود تا این کشور بتواند بار سنگینی را که بردوش دارد که همان بار هدایت الهی و سعادت انسانهاست - به سرمنزل برساند،لذا بسیج تمام شدنی نیست.

📚از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان بسیج 71/8/27

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۲:۰۱]
#فرمایشات_رهبری

#جملات_قصار_رهبری_در_مورد_13_آبان

🔸13 آبان نماد طمع ورزی آمریکا، وابستگی رژیم طاغوت، ایستادگی ایمان متکی به بصیرت، پیشقراولی نسل جوان در صحنه، و شجاعت و جسارت نسل جوان انقلابی است

📚 سخنان معظم له در دیدار با دانش آموزان – 12 آبان 89

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۲:۰۱]
#فرمایشات_رهبری

#جملات_قصار_رهبری_در_مورد_13_آبان

🔸امروز ملت ایران، مصمم تر و قوی تر از هر زمان در حال حرکت به سمت اهداف بلند و قله های سعادت است و در صف مقدم این حرکت عظیم، جوانان قرار دارند.

📚سخنان معظم له در دیدار با دانش آموزان – 12 آبان 89

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۲:۰۱]
#فرمایشات_رهبری

#جملات_قصار_رهبری_در_مورد_13_آبان

🔸 فریاد امام خمینی(ره) در سال 1343، پاکیزه ترین فریادها و برخاسته از احساس دینی و عرق مسلمانی ، و متکی بر حمایت عمومی مردم بود که نتیجه آن چهارده سال بعد در پیروزی انقلاب اسلامی آشکار شد

📚سخنان معظم له در دیدار با دانش آموزان – 12 آبان 89

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۲:۰۱]
#فرمایشات_رهبری

#جملات_قصار_رهبری_در_مورد_13_آبان

🔸 امروز سراسر کشور کارگاه بزرگ کار و تلاش و خدمت به مردم است و ملت ایران با تکیه بر نیروی انسانی غنی و با استعداد ، و مدیران دلسوز و کارآمد ، در بسیاری از عرصه ها به خود اتکایی رسیده است.
        -  جوانان به عنوان موتور این حرکت عظیم در کنار تجربه و کارآزمودگی مدیران ، زمینه ساز افتخارات روز افزون برای کشور هستند

📚سخنان معظم له در دیدار با دانش آموزان – 12 آبان 89

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۲:۰۱]
#فرمایشات_رهبری

#جملات_قصار_رهبری_در_مورد_13_آبان

🔶همین ایستادگی شما ملت است که بالاخره دشمن متجاوز زورگوی دروغگوی مستکبر را از اوج نخوتش به زیر خواهد آورد و به زانو خواهد افکند.
            من به شما جوانان عرض می‌کنم که وعده‌ی خدا را باور کنید، که اگر اهل حق، پای حق خودشان بایستند، حق پیروز خواهد شد.

📚از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مدّاحان به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) 73/9/3

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۲:۰۱]
#فرمایشات_رهبری

#جملات_قصار_رهبری_در_مورد_13_آبان

🔸 سیزدهم آبان، روز تجلی دوباره‌ی آزادگی و شجاعت و غیرت انقلابی در ملت مسلمان ماست.

📚سخنان معظم له در دیدار با دانش آموزان – 12 آبان 89

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۲۹.۱۰.۱۷ ۲۲:۰۱]
#فرمایشات_رهبری

#جملات_قصار_رهبری_در_مورد_13_آبان

🔸- این اقدام ، نماد شجاعت و جسارت نسل جوان انقلابی در مقابل هیمنه آمریکاست زیرا تسخیر لانه جاسوسی قدرت آمریکا را که در آن زمان بسیار پر هیمنه بود ، متزلزل کرد و آمریکا را به زانو درآورد

📚سخنان معظم له در دیدار با دانش آموزان – 12 آبان 89

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۶.۱۱.۱۷ ۱۵:۰۹]
#بیانات_رهبری_باموضوع_بسیج_دانش_آموزی

قسمت4⃣

 یکی از اساسی‌ترین انگیزه‌هایی که قدرتهای مستکبر را در قضیّه‌ی هسته‌ای در مقابل ما به صف‌آرایی وادار کرد همین بود؛ حالا بهانه‌های دیگری می‌آوردند امّا چند انگیزه‌ی اصلی داشتند. یکی از آنها همین بود که یک کشوری بدون اینکه به آمریکا یا انگلیس یا هر قدرت دیگری متّکی باشد،

بتواند خودش به یک عرصه‌ی علمیِ فوق‌العادّه حسّاسی مثل عرصه‌ی هسته‌ای، دست پیدا کند؛ این برایشان خیلی مهم بود، خطرناک بود و نمیخواستند این اتّفاق بیفتد. و بنده مطمئنّم که اگر ما رو بدهیم به اینها، اینها فردا سرِ قضیّه‌ی مسائل زیست‌فنّاوری،

 سرِ مسئله‌ی نانو، سرِ مسائل گوناگون علمی دیگر هم بازی درمی‌آورند و اِشکال درست میکنند. پیشرفت علمی، پیشرفت اقتصادی، پیشرفت تمدّنی، جزو عرصه‌های اختلاف و دعوای جمهوری اسلامی با استکبار است.

 یکی از مسائل مورد اختلاف و عرصه‌های اختلاف، مسئله‌ی حضور قدرتمندانه‌ی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان است؛ این حضور قدرتمندانه، جلوی نقشه‌های استکبار را میگیرد.

 آمریکا الان برای منطقه‌ی غرب آسیا -که خودشان به آن میگویند خاورمیانه، و بنده اصرار دارم که این کلمه را به کار نبرم به دلایلی که گفتم، یک وقتی ذکر کردم(۲)- نقشه دارد؛ دیدید تحت عنوان خاورمیانه‌ی بزرگ، خاورمیانه‌ی جدید، که در دوران ده دوازده سال گذشته این عناوین را مدام تکرار کردند، برنامه دارند.

 این برنامه‌ها موجب شده تا یک کارهایی را شروع کنند [امّا] حضور قدرتمندانه‌ی جمهوری اسلامی مانع از پیشرفت کارهای آنها است. این هم یکی از عرصه‌های دعوا و اختلاف و مانند اینها است.

🔹بیانات مقام معظم رهبری در حضور دانش آموزان ودانشجویان  96/8/6

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۶.۱۱.۱۷ ۱۵:۰۹]
#بیانات_رهبری_باموضوع_بسیج_دانش_آموزی

قسمت3⃣

 حالا مثلاً فرض کنید یک مسئله مسئله‌ی استقلال کشور است -استقلال اقتصادی، استقلال سیاسی، استقلال فرهنگی- این یکی از عرصه‌های درگیری ما با استکبار است. استکبار و قدرتهای مستکبر طبیعت‌شان دست‌اندازی است؛ چه در دوران استعمار که مربوط به قرن هجدهم و نوزدهم و ادامه‌اش تا قرن بیستم است،

چه به شکلهای جدیدتر و مدرن‌تری که بعدها تأسیس کردند و الان دارند مدام روزبه‌روز، نوبه‌نو وارد میدان میکنند. هدفشان دست‌اندازی است؛ دست‌اندازی به منافع ملّتها، به کشورها و سلطه و نفوذ. هدف استکبار این است.

خب، اگر یک کشوری بخواهد در مقابل این هدف ایستادگی کند، و از استقلال خودش -چه استقلال فرهنگی، چه استقلال سیاسی، چه استقلال اقتصادی- دفاع کند، طبعاً درگیری به وجود می‌آید؛ یکی از میدانهای درگیری ما با استکبار این است.

 یکی از میدانهای درگیری ما مسئله‌ی پیشرفت است. اگر کشور ایران با بی‌نیازی‌ای که از قدرتهای جهانی از خودش نشان داده و به اینها اعتنا نکرده، به آنها وابسته نشده و به آنها تکیه نکرده -با این خصوصیّات- به پیشرفت برسد، این میشود پیشرفت الگوساز؛

 یعنی الگو میشود برای کشورهای دیگر، برای ملّتهای دیگر. این پیشرفت یکی از مراکز و عرصه‌های دعوای بین ما و استکبار است؛ ما میخواهیم به این پیشرفت دست پیدا کنیم، آنها میخواهند ما به این پیشرفت دست پیدا نکنیم.

🔹بیانات مقام معظم رهبری در حضور دانش آموزان ودانشجویان 96/8/6

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۶.۱۱.۱۷ ۱۵:۰۹]
#بیانات_رهبری_باموضوع_بسیج_دانش آموزی

قسمت2⃣

 حالا مثلاً فرض کنید یک مسئله مسئله‌ی استقلال کشور است -استقلال اقتصادی، استقلال سیاسی، استقلال فرهنگی- این یکی از عرصه‌های درگیری ما با استکبار است. استکبار و قدرتهای مستکبر طبیعت‌شان دست‌اندازی است؛ چه در دوران استعمار که مربوط به قرن هجدهم و نوزدهم و ادامه‌اش تا قرن بیستم است،

چه به شکلهای جدیدتر و مدرن‌تری که بعدها تأسیس کردند و الان دارند مدام روزبه‌روز، نوبه‌نو وارد میدان میکنند. هدفشان دست‌اندازی است؛ دست‌اندازی به منافع ملّتها، به کشورها و سلطه و نفوذ. هدف استکبار این است.

خب، اگر یک کشوری بخواهد در مقابل این هدف ایستادگی کند، و از استقلال خودش -چه استقلال فرهنگی، چه استقلال سیاسی، چه استقلال اقتصادی- دفاع کند، طبعاً درگیری به وجود می‌آید؛ یکی از میدانهای درگیری ما با استکبار این است.

🔹بیانات مقام معظم رهبری در حضور دانش آموزان ودانشجویان 96/8/6

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۶.۱۱.۱۷ ۱۵:۰۹]
#بیانات_رهبری_باموضوع_بسیج_دانش_آموزی

قسمت1⃣

خب، با شما جوانهای عزیز -شما خودتان به خودتان میگویید نوجوان، من همه‌ی شما را میگویم جوان- ما خیلی حرف داریم؛ در بخشهای گوناگون، حرفهای گوناگونی با شما هست. بالاخره شماها به یک اعتبار، برادران و خواهران این حقیر هستید؛
 به یک اعتبار فرزندان من هستید؛ به یک اعتبار هم در حکم نوه‌های این بنده محسوب میشوید؛ عزیزان ما هستید. هم شما که اینجا حضور دارید، هم عقبه‌ی شما، همان چندهزار دانش‌آموز انجمنها و دوازده میلیون دانش‌آموز -آن‌طوری که این جوان عزیزمان گفتند- همه‌ی شما در این حکم هستید که ما عرض کردیم.

 خب، حرفهای زیادی داریم با شما. امروز من یک حرف محوری را میخواهم مطرح کنم که متضمّن یک مطالبه از انجمنها و از اتّحادیّه‌ی انجمنها است. مقدّمه‌ای را عرض میکنم: ما با یک جبهه‌ی دشمن که جبهه‌ی استکبار و دنباله‌ها و حواشی‌اش است، درگیریم؛ این معلوم است.
 محورش آمریکا و صهیونیسم است، دنباله‌ها و آویزه‌ها و حاشیه‌هایش هم بعضی از این قدرتها و نیمه‌قدرت‌های موجودی هستند که مشاهده میکنید؛ ما با اینها درگیریم؛ انقلاب اسلامی و نظام اسلامی با اینها درگیر است.

 این درگیری بر سر چیست؟ یا به عبارت دیگر، این درگیری ما با استکبار در چه عرصه‌هایی است؟ اگر بخواهیم عرصه‌هایی که ما در آن عرصه‌ها با آنها درگیری داریم بشمریم، شاید من الان بتوانم ده مورد را بگویم؛ اگر بنشینیم فکر کنیم و مطالعه کنیم، بیشتر هم میشود؛ بیست مورد، سی مورد یا بیشتر، نقاط درگیری ما با استکبار است.

🔹بیانات مقام معظم رهبری در حضور دانش آموزان ودانشجویان 96/8/6

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۰:۲۱]
#وحدت_در_کلام_رهبری


شیعه و سنی نباید بگذارند دشمن از اختلافاتشان سوء استفاده کند.

کسـانی که شعـار اتحـاد و وحـدت و بـرادری مسلمین را می دهند، اینها دشمن مسلمانان نیستند؛ دوست مسلمانانند، خیر مسلمانان را می خواهند و مایلند همه ی مسلمین عالم عزیز باشند.

چه فایده ای دارد که در داخل جامعه ی اسلامی، مسلمانان از مذاهب مختلف، روبه روی هم بایستند و به همدیگر ضربه بزنند؛ از آن طرف هم دشمن بیاید، هر دوی اینها را محاصره کند، سرشان را به هم بکوبد و خودش بنشیند، تماشا و استفاده بکند؟ این خوب است؟

اگر ما می گوییم که شیعه و سنی در کنار هم قرار بگیرند، یعنی شیعه، شیعه بماند؛ سنی هم سنی بماند. ما چه موقع به عالم تسنن گفته ایم که منظورمان از وحدت این که شما شیعه بشوید؟!

ما چنین چیزی نگفته ایم.

هر کس خواست شیعه بشود، از طریق علمی و از راه مباحثات عالمانه شیعه بشود. آنها هم آزادند که بروند کار خودشان را بکنند. ما نمی گوییم شما مذهبت را عوض کن؛ ما می گوییم شیعه و سنی باید همیشه سر عقل باشند، همچنانکه بحمدالله در دوران انقلاب اسلامی، در کشور ما مشاهده شد. نگذارند دشمن از اختلافات اینها سوء استفاده کند. برگزاری هفته وحدت، برای این است.[1]

📚منبع:حدیث ولایت،ج5،ص229

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۰:۲۱]
#وحدت_در_کلام_رهبری


🔹دنیای اسلام، نیازمند تقریب

امروز دنیای اسلام نیازمند این تقریب است. در این تقریب - همـان طـور کـه مکـرر گفته شده- غـرض این است که فرقه های اسلامی، در مقام فکر و اعتقاد به یکدیگر نزدیک بشوند. ای بسا برخی از تصورات فِرق نسبت به یکدیگر، با مباحثه و مذاکره، به استنتاج خوبی منتهی بشود. شاید بعضی از سوء تفاهم ها برطرف و بعضی از عقاید تعدیل و بعضی از افکار به طور واقعی به هم نزدیک بشود.

البته اگر این بشود، بسیار بهتر از هر شکل دیگر است. حداقل این است که بر روی مشترکات تأکید بشود. این گفتگوها و مذاکرات، کمترین فایده اش این خواهد بود. بنابراین، باید از طرح مسائل تفرقه انگیز خودداری بشود.[2

📚منبع:حدیث ولایت،ج8،ص79

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۰:۲۱]
#وحدت_در_کلام_رهبری


🔹قدرتمندان، عامل جنگهای مذهبی مسلمین

در زمان حـال، برای ایـن که مسلمین با هم متحد و متفق نبـاشند و علیـه هـم کـار کنند، تلاشهـای مضـاعفی انجـام می گیرد. این تلاشها به خصوص از وقتی تشدید پیدا کرده، که نیاز مسلمین به وحدت، بیش از همیشه است. به تصور خیلی نزدیک به واقعیت، انگیزه تلاشهای دشمنان این است که از تحقق آرزوی سیادت و حاکمیت اسلام- که امروز به مراحل عملی نزدیک می شود- جلوگیری کنند.

طبیعی است که اگر اسلام بخواهد حاکمیت پیدا کند و مسلمین در دنیای اسلام بخواهند به اسلام تمسک کنند؛ با این اختلافات امکان پذیر نیست.[3]

📚منبع:حدیث ولایت،ج8،ص78

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۰:۲۱]
#وحدت_در_کلام_رهبری

🔹با اتحاد مسلمین، دنیای اسلام سربلند خواهد شد.

یک میلیارد انسان در دنیا هستند که درباره ی خدا و پیامبر و نماز و حج و کعبه و قرآن و بسیاری از احکام دینی، با هم یک عقیده دارند؛ یک چند مورد اختلاف هم دارند. اینها بیایند همان چند اختلاف را بگیرند، با هم بجنگند، تا آن کسی که با اصل خدا و پیامبر (ص) و دین و همه چیز مخالف است، کار خودش را انجام بدهد. آیا این عاقلانه است؟!

ما گفتیم یک عده از علما و متفکران دور هم بنشینند و در سطح علمی و فرهنگی، برای تقریب و نزدیک کردن، «مؤسسه التقریب بین المذاهب الاسلامیّه» را به وجود آورند.

چهار مذهب فقهی در اهل سنت هست، مذهب امامیه هست، مذهب زیدیه هست، مذاهب دیگر اسلامی هستند. اینهـا بنشیننـد ببیننـد، در مســایـل علمـی و دینـی، چقـدر می توانند با یکدیگر همکاری و کار کنند.

ما این مرکز را تشکیل دادیم. ان شاء الله برادرانی که مسئول این کار هستند و معین شده اند، آن را با قوت دنبال می کنند. این کار، کاری است که خدای متعال از آن راضی است و سرنوشت اسلام به این طور کارهاست.

اگر مسلمین دست در دست هم بگذارند و با هم صمیمی باشند، ولو عقایدشان مخالف با یکدیگر باشد، اما آلت دست دشمن نشوند، دنیای اسلام سربلند خواهد شد.[4

📚منبع:حدیث ولایت،ج5،ص230

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۰:۲۱]
#وحدت_در_کلام_رهبری

🔹باید به وحدت جهانی اسلام توجه بیشتری شود.

یک عده قلم به مزد و مزدور و عالم بی دین و ریزه خوار سفره ی سلاطین و مشکلداران بی دین عالم را- که از هر کسی خطرناکترند- اجیر کرده اند، تا در برابر ندای وحدت انقلاب اسلامی، فریاد اختلاف و تفرقه سر دهند.

واقعاً عالمی که وجدان بیدار و تقوا نداشته باشد، اضرّ از هر دشمنی بر جامعه ی اسلامی است. در روایت دارد که چنین عالمی بر مسلمانان، اضرّ از گرگ بر گله گوسفندان است. شما ببینید، یک گرگ در یک گله ی گوسفند، چه کار می کند؟ این ضررش از آن بیشتر است.

در طول این هشت سـال جنگ، بلکه در طول ده، یازده سـال انقلاب، دیدیم که این طور علما چه کردندامـا به برکت نام و پرچم اسلام و نام پیامبر اکرم و به برکت هفته ی وحدت، انقلاب بر توطئه های آنان فایق آمده است.[5]



📚منبع:حدیث ولایت،ج5،ص228

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۰:۲۱]
#وحدت_در_کلام_رهبری

🔹وحدت کلمه را حفظ کنید.

وحدت کلمه را حفظ کنید. مبادا کسانی با زبانهایی، بدون قصد و غرض سویی، فقط به علت اشتباه و به خاطر اینکه مصلحت را نمی فهمند و نمی دانند که چه بگویند، چیزهایی بگویند که مردم را دلسرد بکنند.

متأسفانه گاهی در گـوشه و کنـار دیده می شود که بعضی ها مصلحت خود و مصلحت انقلاب و ملت را نمی فهمند. با زید بدی می کنند، با نظـام بدی می کنند. می خـواهند مسئـولی را زیر سؤال ببـرند، انقـلاب را زیر سؤال می بـرند. نمی فهمند کـه این کـار، زیر سؤال بـردن انقلاب است. می خواهند یک جبهه بندی درست کنند ولـی نمی فهمند کـه این جبهه بندی، به وحدت ضربه خواهد زد.[6]

📚منبع:حدیث ولایت.ج5،ص94

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۰:۲۱]
#وحدت_در_کلام_رهبری

🔹اسلام وحدت مسلمین را یکی از فرایض قرار داده است.

ما معتقدیم که اسلام، وحدت مسلمین و اتحاد نیروهای مؤمن به خدا و موحد را یکی از فرایض قرار داده است. ما معتقدیم که یکی از بزرگترین اهداف حج خانه ی خدا این است که مسلمانان را به هم نزدیک کند. این که خدا فرموده است: «وَ اذّن فی النّاس بالحجّ یأتوکَ رجالاً وَ عَلی کلّ ضار یأتین من کلِّ فجّ عمیق» (حج، 27)

و همه ی مردم مسلمان عالم را در روزهای معین و در عرصه های محدودی مانند عرفات و مشعر و منا و مسجدالحرام جمع می کند، چرا اینها این قدر از آشنایی مسلمین با هم می ترسند؟! مسأله این است که وحدت اسلامی و وحدت بینش و نظر و سخن مسلمین، برای استکبار و در رأس آن، آمریکای غدّار و برای ابزارهای او در دستگاه حاکمیت سلطه در عالم، خطرناک است. این، حقیقتی است که امام بزرگوار ما بارها آن را بیان کرد.[7]

📚منبع:حدیث ولایت.ج4،ص297

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۰:۲۱]
#وحدت_در_کلام_رهبری

🔹امام اعتقادی راسخ به اتحاد مسلمین داشت.

نکته ی دیگر این است که او [امام خمینی (ره)] نظر وسیعی به دنیای اسلام داشت و به دنبال همین دیدگاه وسیع، اعتقاد راسخ او به لزوم اتحاد مسلمین بود. این، آن نکته ی اساسی است.

مسأله این نیست که مذاهب یا فرق اسلامی و طوایف گوناگون سیاسی و اعتقادی و مسلکی و غیره، چه تعداد جمعیت یا چه قدر قدرت سیاسی و اجتماعی دارند یا ندارند؛ مسأله این است که اگر ما برای مشکلات جهان اسلام، به دنبال چاره ای هستیم، یا به تعبیر درست تر، اگر ما برای سـربلندی و عظمت و عـزت اسلام و قـرآن مجاهده می کنیم، این با اختلاف و درگیری بین مسلمین سازگار نیست.

امام (ره) قبل از پیروزی انقلاب این هدف را دنبال می کردند و به آن توصیه می نمودند. بعد از پیروزی انقلاب هم، به طریق اولی این کار را کردند.[8]

📚منبع:حدیث ولایت،ج4،ص296

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۰:۲۱]
#وحدت_در_کلام_رهبری


🔹خدشه در وحدت و سازندگی، دو نقطه امید دشمن

یک نقطه، مسأله ی وحدت و یکپارچگی است. دشمنانی که هنوز درصددند نسبت به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، نیات خصمانه و شومشان را اعمال بکنند، چشم امید به اختلافات بسته اند. آنها از وحدت و یکپارچگی شما مردم می ترسند؛ این را متوجه باشید.

ملت ایران، به هیچ قیمت نباید وحدت و یکپارچگی خودش را از دست بدهد. مسئولان باید متوجه باشند که با این یکپارچگی عظیم، چگونه باید رفتار کرد.[9]

📚منبع:حدیث ولایت،ج4،ص28

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۰:۲۱]
#وحدت_در_کلام_رهبری

🔹ایستادگی، مقاومت، حضور و وحدت، شرط پیروزی

هر جا ملتها دست به دست هم بدهند، حضور داشته باشند، این حضور را ادامه بدهند و با سختیهایش بسازند، ممکن نیست قدرتهای بین المللی- آمریکا و امثال آمریکا- بتوانند آن کاری را که می خواهند، در مقابل اینها انجام بدهند. ملتها پیروزند. این، یک واقعیت است. ایستادگی، مقاومت، حضور و وحدت، از شرایطش است.

امروز، شما در دنیا می بینید که بتدریج در مناطقی از عالم، همین تجربه ی ایران تکرار می شود و برای همین است که امام بزرگوار ما، به طور قاطع می گفت که دشمن قادر نیست این ملت را تا وقتی ایستاده و متحد است، شکست بدهد و فرمودند: «آمـریکـا در مقـابـل ایـران، هیچ غلطی نمی تواند بکند.» ما هم همان حرف را تکرار می کنیم. این، اعتقاد ملت ایران و مسئولان و دست اندرکاران نظام جمهوری اسلامی است.[10]

📚منبع:حدیث ولایت،ج4،ص154

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۰:۲۱]
#وحدت_در_کلام_رهبری


🔹اتحاد دنیای اسلام بر محور دو نقطه ی مهم مربوط به اهل بیت (علیهم السلام)

مهم این است که دنیای اسلام می تواند به محور دو نقطه ی مربوط به اهل بیت (علیهم السلام)، اتفاق و اتحاد داشته باشد: یکی محبت است که یک امر عاطفی و عقیدتی است و مسلمین به محبت اهل بیت (علیهم السلام) امر شده اند و همه آن را قبول کرده اند. این نقطه می تواند نقطه ی تمرکز عواطف و احساسات همه ی مسلمین باشد.

نقطه ی دوم، آموزش دین و تعلم معارف و احکام الهی به مثابه ی عدل قرآن و به موجب حدیث ثقلین است، که باز این حدیث را شیعه و سنی و فرق مختلف اسلامی روایت کرده اند. این چیز مهمی است که برافراشتن پرچم اهل بیت (علیهم السلام) در دنیای اسلام، حقیقتاً می تواند دنیای اسلام و مسلمین را از این دو نقطه نظر گرد هم مجتمع کند. امروز این فرصت عظیم در اختیار همه ی مسلمین است.[11]

📚منبع:حدیث ولایت،ج4،ص216

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۰:۲۱]
#وحدت_در_کلام_رهبری

🔹نباید اجازه بدهیم که دستهایی در یکپارچگی ملت تفرقه ایجاد کنند.

نکته اول، همین مسأله ی وحدت عمومی مردم است. از علمای موجه و زبانهای ناطق و گویا، بخصوص ائمه ی محترم جمعه و شخصیتهایی که مقام رسمی و جایگاه شناخته شده ای را در جامعه ی اسلامی دارا هستند، چه کسی اولی به این است که مردم را صمیمانه به سمت وحدت و استحکام- همین یکپارچگی که بحمدالله هست- دعوت کند؟

هیچکدام از مسئولان نظام نباید اجازه بدهیم کـه دستهایی، یا از روی عنـاد و غرض و یا از روی جهـالت، در یکپـارچگی ملت تفـرقه ایجاد کنند و مردم را به دسته جات تقسیم نمایند و اهوای آنان را با یکدیگر متقابل و متضاد بکنند.

این، راههایی دارد. با تشر زدن و دعوا کردن و تهدید کردن، همیشه این مقصود حاصل نمی شود. بیشتر با محبت و جلب قلوب و جذب باید این مقصود را عملی کرد.[12]

📚منبع:حدیث ولایت،ج6،ص263

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۰:۲۱]
#وحدت_در_کلام_رهبری

🔹وحدت کلمه ضامن همه ی امور

می دانید که در یک حرکت دسته جمعی، وحدت کلمه، ضامن همه ی امور است. بدون وحدت کلمه، حرکت دسته جمعی امکان ندارد؛ ولو آن حرکت، متوقف به پنج یا ده نفر آدم باشد. اگر همان ده نفر، با یکدیگر همسخن و همکلام نباشند و همکاری نکنند، امکان ندارد که آن کار پیش برود.

نظام جمهوری اسلامی، یک حرکت عظیم الهی است. ابعاد این حـرکت، به ابعاد مرزهای این کشور محصور نیست. این حـرکت، حتی به حصارهای زمان کنونی هم محدود نمی شود، یک حرکت عظیم تاریخی است. باید طوری باشد که نسلهای دیگر و ملتهای مسلمان معاصر ما، از این حرکت درس بگیرند، نیرو به دست آورند و راهشان را پیدا کنند.[13]

📚منبع:حدیث ولایت،ج6،ص50

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۰:۲۱]
#وحدت_در_کلام_رهبری

🔹اختلافات را در هم هضم کنید و به نقاط مشترک بچسبید

یکی از اصول اسلام، وحدت مسلمین و اخوت اسلامی است. «وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ الله» (آل عمران، 103)، نقاط مشترک را هم باید چسبید. در افغانستان، اتفاقاً اختلافات مذهبی و فرقه ای و قومی هم هست. اقوام افغانستان، در طول این تاریخ دویست و پنجاه ساله ای که ما می دانیم، غالباً با هم درگیری داشته اند. از لحاظ قومی هم، شیعه و سنی با یکدیگر اختلافات داشته اند. باید همه ی اینها را در هم هضم کنیم و فقط اسلام را در همه ی این گروه ها و دسته جات مختلف حاکم نماییم.

در رأسش هم شما آقایان- اعم از شیعه و سنی- که هر کدام بحمدالله جمعیتی را دنبال سر خودتان دارید، باید در جهت ایجاد حکومت اسلامی و حاکمیت اسلام در افغانستان تلاش کنید و به کمتر از این هم بایستی قانع و راضی نشوید.[14]

📚منبع:حدیث ولایت،ج6،ص3

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۰:۲۱]
#وحدت_در_کلام_رهبری

🔹زمزمه های تفرقه را از هر کس که باشد، رد کنید.

دشمن در مقابل ملتی که ایمان راسخ و امید به آینده دارد و آماده ی فداکاری است و وحدت را در میان خود، مثل گوهر گرانبهایی حفظ کند، چه کار می تواند بکند؟

سعی کنید این وحدت را- که بحمدالله امروز در میان ملت ایران مستحکم است- حفظ کنید. زمزمه های تفرقه را از هر کس که باشد، رد کنید. نگذارید افرادی از روی نادانی، یا خدای نکرده از روی غرض، در صفوف ملت انشقاق ایجاد کنند.

این ملت که با یکپارچگی و وحدت خود توانست به هدفهایش برسد، باید ان شاء الله این وحدت و یکپارچگی را در زیر پرچم اسلام و قرآن حفظ کند.[15]

📚منبع:حدیث ولایت،ج6،ص157

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۰:۲۱]
#وحدت_در_کلام_رهبری

🔹رفع اختلافها و حاکمیت اسلام دو جهت گیری اساسی در مسأله ی وحدت

در مسأله ی وحدت، دو نقطه یا دو جهت گیری اساسی وجود دارد که هر کدام به تنهایی، حایز اهمیتند. وقتی ما شعار وحدت را می دهیم، این دو نکته ی اساسی باید مورد توجه ما باشد و همین هاست که برای زندگی عملی مسلمین کارساز است:

یکی از این دو نکته، عبارت از رفع اختلافات و تناقضها و درگیریها و تضادها و کارشکنی هاست که از قرنها پیش تا امروز، میان طوایف و فِرَق مسلمین وجود داشته است و همیشه هم این تناقضها به ضرر مسلمین تمام شده است.

نکته ی دوم این است که این وحدت در خدمت و در جهت حاکمیت اسلام باشد؛ و الا پوچ و بی معنی خواهد بود.[16]

📚منبع:حدیث ولایت،ج5،ص243

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۹:۴۳]
#وحدت_در_کلام_رهبری

ما نمی‌گوییم‌ که‌ سنی‌های‌ عالم‌ بیایند شیعه‌ بشوند یا شیعه‌های‌ عالم‌ دست‌ از عقیده‌شان‌ بردارند البته‌ اگر یک‌ سنی‌ یا هر کسی‌ تحقیق‌ و تفحص‌ کرد عقیده‌اش‌ هر چه‌ شد باید بر طبق‌ عقیده‌ و تحقیق‌ خودش‌ عمل‌ کند تکلیف‌ او با خدایش‌ است‌ حرف‌ ما در هفته‌ وحدت‌ و به‌ عنوان‌ پیام‌ وحدت‌ این‌ است‌ که‌ مسلمانان‌ بیایند با هم‌ متحد بشوند و با یکدیگر دشمنی‌ نکنند محور هم‌ کتاب‌ خدا و سنت‌ نبی‌اکرم‌ (ص) و شریعت‌ اسلامی‌ باشد.

📚منبع:بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت هفته وحدت/ 19/7/68

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۹:۴۳]
#وحدت_در_کلام_رهبری

مسئله‌ این‌ است‌ که‌ وحدت‌ اسلامی‌ و وحدت‌ بینش‌ و نظر و سخن‌ مسلمین‌ برای‌ استکبار و در راس‌ آن‌ امریکای‌ غدار و ابزارهای‌ او در دستگاه‌ حاکمیت‌ سلطه‌ در عالم‌ خطرناک‌ است‌ این‌ حقیقتی‌ است‌ که‌ امام‌ بزرگوار ما بارها آن‌ را بیان‌ کرد جمعی‌ از برادران‌ مسلمان‌ از نقاط مختلف‌ عالم‌ در این‌جا جمع‌ هستید این‌ دو نکته‌ را از امام‌ خمینی‌(ره‌) به‌ یاد داشته‌ باشید اول‌ اخلاص‌ که‌ مایه‌ و روح‌ همه‌ چیز است‌ و دوم‌ هدف‌ بزرگ‌ وحدت‌ اسلامی‌.

📚منبع:بیانات در دیدار با میهمانان‌ خارجی‌ مراسم‌ اولین‌ سالگرد ارتحال‌ امام‌ خمینی‌(ره‌)/ 16/3/69

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۹:۴۳]
#وحدت_در_کلام_رهبری


وحدت اسلامی یک آرزوست بعضی واقعا این آرزو را دارند بعضی هم یک حرفی می‌زنند لقلقه لسانی است به هر صورت این آرزو یک راه عملی لازم دارد هیچ آرزویی بدون مجاهدت و تلاش تحقق پیدا نمی‌کند و وقتی که ما به راه‌های عملی برای این مقصود و این آرزو فکر می‌کنیم یکی از بهترین‌ها و بزرگ‌ترین‌ها همین شخصیت عظیم الشان عالم خلقت یعنی وجود مبارک پیامبر گرامی و مرکزیت این بزرگوار برای عواطف و عقاید عامه مسلمین است در بین حقایق و معارف اسلامی چیزی که به این صورت مورد توافق آراء و عقاید و نیز عواطف همه‌ مسلمین باشد شاید نداشته باشیم یا خیلی نادر باشد چون عواطف هم نقش زیادی دارد به غیر از بعضی اقلیت‌ها و جمعیت‌های جدا شده از عامه‌ مسلمین که به عواطف چندان اهمیت نمی‌دهند و کاری به محبت توجه و توسل ندارند عامه مسلمین با عواطف نسبت به نبی اکرم(ع) سروکار دارند بنابراین وجود این بزرگوار می‌تواند محوری برای وحدت باشد.
📚منبع:
بیانات ‏در دیدار مسئولان کارگزاران نظام و مدعوین کنفرانس بین‏المللی وحدت اسلامی‏/ 24/5/74

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۹:۴۳]
#وحدت_در_کلام_رهبری

امروز وحدت مسلمانان با ایجاد تفرقه‏های مذهبی فرقه‏ای نژادی ناسیونالیسم‌های گوناگون قومیت‌های مختلف و شعارهای انحرافی مخدوش شده است مسلمانان برفراز همه شعارهای خود چه شعار قومیت چه شعار مذاهب اختصاصی خودشان چه شعارهای مربوط به سیاست‌های خودشان باید شعار وحدت و یکپارچگی امت اسلامی را قرار دهند امروز برای آنها یکی از کارآمدترین شعارها این است می‏دانیم که استعمار و استکبار و دست قدرت‌های بیگانه همیشه سعی کرده است با انواع و اقسام حیل این وحدت را درهم بشکند.

📚منبع:بیانات ‏در دیدار مسئولان نظام به مناسبت عید سعید فطر/ 7/10/79

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۹:۴۳]
#وحدت_در_کلام_رهبری

بین ملت‌ها باید تفاوت نباشد. وحدت اسلامى اولین اثرش باید این باشد که ملت‌ها با هم احساس همدردى کنند که وقتى یک ملتى خوشحال است بقیه خوشحال باشند وقتى غمگین است بقیه غمگین بشوند وقتى گرفتار است بقیه در آن گرفتارى خود را سهیم بدانند وقتى استنصار می‌کند بقیه به نصرت او بشتابند و به سراغ او بروند. این وظیفه‌ ماست. و این پیش خواهد رفت. این وعده‌ الهى را ما قبول داریم یقین داریم معتقدیم که «و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا»

📚منبع:بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان درکنفرانس وحدت اسلامی/ 1/12/89

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۹:۴۳]
#وحدت_در_کلام_رهبری

اگر وعده‌هاى الهى را باور کردیم آن وقت راه به سوى عزت به سوى وحدت به سوى اقتدار در مقابل امت اسلامى باز خواهد شد امت اسلام از عقب‌ماندگى نجات پیدا خواهد کرد.

📚منبع:
بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن‌/ 14/4/90

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۹:۴۳]
#وحدت_در_کلام_رهبری

به گزارش نامه، رهبر معظم انقلاب اسلامی، دربیانات خود پیوسته شیعیان را به وحدت اسلامی دعوت می‌کنند. آنچه در زیر آمده است بخشی از بیانات ایشان درباره مسئله وحدت است:


اتحاد و وحدت کلمه در میان مسلمانان و امت اسلام با یک نگاه و در میان ملت‌هاى مسلمان در هر کشورى اتحاد میان مردم کشور و ابعاض گوناگون این ملت‌ها مهم است.

📚منبع:بیانات در دیدار جمعى از بسیجیان و فعالان طرح شجره‌ طیبه «صالحین»/ 1/9/91

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۹:۴۳]
#وحدت_در_کلام_رهبری

آمریکا و صهیونیستها و مستکبران عالم، نه به شیعه علاقمندند و نه به اهل سنت؛ با هر دو دشمنند؛ آنجایی که مسلمان ـ با نام خدا و با ایمان اسلامی ـ در مقابل زورگویی آنها می‌ایستد، دشمنی می‌کنند. شما ببینید در لبنان با حزب الله شیعه همانقدر دشمنند که در فلسطین با حماس و جهاد سنی.



📚منبع:1/1/87

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۹:۴۳]
#وحدت_در_کلام_رهبری


این عواملى که اختلاف‌افکنى مى‌کنند، نه شیعه‌اند، نه سنى؛ نه به شیعه علاقه دارند، نه به تسنن؛ نه مقدسات شیعه را قبول دارند، نه مقدسات سنى را.

📚منبع:25/10/85

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۹:۴۳]
#وحدت_در_کلام_رهبری


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ایت الله وحید خراسانی ، در پی ارسال برخی سوالات در خصوص کافر خواندن شیعیان توسط برخی از علمای وهابی و اینکه ایا شیعیان نیز متقابلا میتوانند اهل سنت را کافر بدانند ؟ این سوال که بصورت یک استفتاء به دفتر معظم له ارسال گردیده است اینگونه پاسخ داده شد :

بسمه تعالی
ما جمعی هستیم ساکن در محلی که اهل سنت زندگی می کنند و آنها ما را کافر می دانند و می گویند شیعه کافر است در اینصورت آیا ما هم می توانیم با آنها معامله به مثل کنیم و همانطوری که آنها ما را کافر می دانند ما هم با آنها معامله کفار کنیم. مستدعی است وظیفه شرعی ما را در مقابل این حملات بیان کنید.
امضاء: جمعی از مؤمنین

جواب: بسم الله الرحمن الرحیم
هر کس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله و سلم بدهد مسلمان است، و جان و عرض و مال او مانند جان و عرض و مال کسی که پیرو مذهب جعفری است محترم است.
و وظیفه شرعی شما آن است که با گوینده شهادتین هر چند شما را کافر بداند به حسن معاشرت رفتار کنید، و اگر آنها به ناحق با شما رفتار کردند شما از صراط مستقیم حق و عدل منحرف نشوید، اگر کسی از آنها مریض شد به عیادت او بروید، و اگر از دنیا رفت به تشییع جنازه او حاضر شوید، و اگر حاجتی به شما داشت حاجت او را برآورید، و به حکم خدا تسلیم باشید که فرمود: « و لایجرمنکم شنأن قوم علی الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی » و به فرمان خداوند متعال عمل کنید که فرمود: « و لا تقولوا لمن القی الیکم السلام لست مؤمنا » و السلام علیکم و رحمه الله کوتاه شود.

📚منبع:92/10/25

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۹:۴۳]
#وحدت_در_کلام_رهبری

مقام معظم رهبری:

برادران! خواهران! ابزارى که در دست دشمنان ما میتواند فعال شود و از آن حداکثر استفاده را دارند میکنند، اختلافات است؛ اختلاف شیعه و سنى، اختلاف قومیتها، اختلاف ملیتها، تفاخرهاى غلط. مسئله‌ى شیعه و سنى را
 دارند بزرگ میکنند، سعیشان این است اختلاف ایجاد کنند . مى‌بینید در کشورهاى اسلامى، در همین کشورهاى انقلاب کرده، اختلاف ایجاد میکنند؛ در نقاط دیگر دنیاى اسلام اختلاف ایجاد میکنند؛ همه باید بیدار باشند، همه باید هشیار باشند. غرب و آمریکا دشمن دنیاى اسلام است؛ با این چشم باید به حرکات آنها نگاه کرد. تحریک میکنند، سازمانهاى جاسوسى‌شان مشغول فعالیتند؛ هرجا دستشان برسد، تخریب میکنند .

📚منبع:21/9/91

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۹:۴۳]
#وحدت_در_کلام_رهبری

مقام معظم رهبری:

استدلال علماى شیعه درباره‌ى مباحث تشیع استدلال‌هاى پولادین و محکمى است؛

اما این ربطى ندارد به اینکه در دنیاى تشیع شروع کنند به مخالفان خودشان بدگویى کردن و اهانت کردن و ایجاد دشمنى کردن.

ما اطلاع داریم که پولها دارد خرج می‌شود براى اینکه این‌ها کتاب فحش و دشنام و تهمت بنویسند علیه آن‌ها،

آن‌ها کتاب فحش و دشنام و تهمت بنویسند علیه این‌ها؛

پول هر دو را هم یک مرکز می‌دهد؛

پول هر دو کتاب و نشر هر دو کتاب از یک جیب خارج می‌شود.

این‌ها هشداردهنده نیست؟

این‌ها را باید توجه کنند.

📚منبع:۱۳۸۷/۰۹/۲۷

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۰۹:۴۳]
#وحدت_در_کلام_رهبری

امام خامنه ای و اندیشه وحدت/میلاد پیامبر اعظم(ص) و هفته وحدت مبارک باد


روایت تاریخی | «هفته وحدت چگونه نامگذاری شد؟»

قبل از اینکه نظام اسلامى تشکیل بشود، برادران ما، بزرگان نهضت، بزرگان مبارزه‌ى انقلابى در آن روز - که هنوز خبرى از حکومت اسلامى و جمهورى اسلامى نبود - در جهت وحدت شیعه و سنى تلاش میکردند.

من خودم در بلوچستان تبعید بودم... دستگاه‌ها نمیخواستند بگذارند تلاشى از سوى ما انجام بگیرد؛ اما در عین حال ما گفتیم بیائید کارى کنیم که یک نشانه‌اى از اتحاد شیعه و سنى را در این شهر نشان بدهیم؛

که این مسئله‌ى هفته‌ى وحدت -ولادت نبى اکرم در دوازدهم ربیع‌الاول به روایت اهل سنت، و در هفدهم ربیع‌الاول به روایت شیعه - آن روز به ذهن ما رسید

و در ایرانشهر آن را عمل کردیم؛ یعنى از دوازدهم تا هفدهم جشن گرفتیم.

این یک فکر عمیقى بوده است، مال امروز و دیروز نیست.

📚منبع:۱۳۹۰/۰۷/۲۵

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۲۳:۳۰]
#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🔸باموضوع هفته بسبج

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از بسیجیان، بسیج را «لشکر انقلاب» و «مظهر مردم‌سالاری دینی» و متکی بر بصیرت خواندند و با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق و مبتنی بر تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورزی برای هم‌افزایی لایه‌های مختلف بسیج به‌منظور حضور پرقدرت و تأثیرگذار در عرصه‌های گوناگون جامعه، گفتند: روحیه‌ی بسیجی یعنی خدا را همواره در کنار و همراه خود دیدن، و دچار ناامیدی و افسردگی و بن‌بست نشدن؛ بنابراین در پاسخ افراد ضعیف‌النفس که دچار ترس از دشمن و روحیه‌ی «نمی‌توانیم» شده‌اند، می‌گوییم با اتکا به قدرت الهی و باور قدرت حضور مردم، می‌توان بر همه‌ی مشکلات فائق آمد و از هیچ قدرتی هم نهراسید.

دیدار رهبر با بسیجیان.96/8/17

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۲۳:۳۰]
#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🔸باموضوع هفته بسبج

رهبر انقلاب اسلامی  بسیج را از پدیده‌های شگفت‌آور دوران انقلاب اسلامی برشمردند و افزودند: امام بزرگوار ما با تعلیم و الهام الهی، این شجره‌ی طیبه را پایه‌گذاری کرد و سرنوشت انقلاب را به‌دست جوانان سپردند.

.دیدار رهبر با بسیجیان96/8/18

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۲۳:۳۰]
#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🔸باموضوع هفته بسبج

🔸متکی بودن بسیج به «بصیرت»

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آن اشاره کردند و گفتند: بسیج یک حرکت احساسی صِرف نیست، بلکه متکی بر فهمیدن، دانستن و بصیرت است و این جهت‌گیری باید همچنان در بسیج حفظ شود.
دیدار رهبر با بسیجیان.96/8/18

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۲۳:۳۰]
#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🔸باموضوع هفته بسبج

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه حفظ و پاسداشت انقلاب، وظیفه و مأموریت آحاد ملت است، جوانان را پیش‌ران و موتور محرکه‌ی این حرکت بزرگ دانستند و افزودند: قطعاً حرکت بسیجی در کشور ما پیروز است اما شرط تحقق این پیروزی، پیشه‌کردنِ تقوای فردی و گروهی و انجام عمل صالح است که این دو عامل مهم، موجب جلب نصرت و همراهی خداوند خواهد شد.
دیدار رهبر بابسیجیان.96/8/18

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۲۳:۳۰]
#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🔸باموضوع هفته بسبج

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: الگوبرداری از بسیج در برخی کشورهای منطقه و برنامه‌ریزی دشمن برای ضربه زدن به این الگو، خاطرنشان کردند: یکی از طراحی‌های دشمن، موضوع بسیار مهم «نفوذ» است که از بیشتر از یک‌سال گذشته، بارها درباره‌ی آن هشدار داده شده است.
دیدار رهبر با بسیجیان 96/8/18
.

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۲۳:۳۰]
#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🔸باموضوع هفته بسبج

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه حفظ و پاسداشت انقلاب، وظیفه و مأموریت آحاد ملت است، جوانان را پیش‌ران و موتور محرکه‌ی این حرکت بزرگ دانستند و افزودند: قطعاً حرکت بسیجی در کشور ما پیروز است اما شرط تحقق این پیروزی، پیشه‌کردنِ تقوای فردی و گروهی و انجام عمل صالح است که این دو عامل مهم، موجب جلب نصرت و همراهی خداوند خواهد شد.
دیدار رهبر بابسیجیان.96/8/18

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۲۳:۳۰]
#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🔸باموضوع هفته بسبج

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: الگوبرداری از بسیج در برخی کشورهای منطقه و برنامه‌ریزی دشمن برای ضربه زدن به این الگو، خاطرنشان کردند: یکی از طراحی‌های دشمن، موضوع بسیار مهم «نفوذ» است که از بیشتر از یک‌سال گذشته، بارها درباره‌ی آن هشدار داده شده است.
دیدار رهبر با بسیجیان 96/8/18
.

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۲۳:۳۰]
#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🔸باموضوع هفته بسبج

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه حفظ و پاسداشت انقلاب، وظیفه و مأموریت آحاد ملت است، جوانان را پیش‌ران و موتور محرکه‌ی این حرکت بزرگ دانستند و افزودند: قطعاً حرکت بسیجی در کشور ما پیروز است اما شرط تحقق این پیروزی، پیشه‌کردنِ تقوای فردی و گروهی و انجام عمل صالح است که این دو عامل مهم، موجب جلب نصرت و همراهی خداوند خواهد شد.
دیدار رهبر با بسیجیان.96/8/18

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۲۳:۳۰]
#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🔸باموضوع هفته بسبج

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: الگوبرداری از بسیج در برخی کشورهای منطقه و برنامه‌ریزی دشمن برای ضربه زدن به این الگو، خاطرنشان کردند: یکی از طراحی‌های دشمن، موضوع بسیار مهم «نفوذ» است که از بیشتر از یک‌سال گذشته، بارها درباره‌ی آن هشدار داده شده است.

دیدار رهبر با بسیجیان 96/8/18
.

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۲۳:۳۰]
#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🔸باموضوع هفته بسبج

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص چگونگی استفاده از «نفوذ» برای ضربه زدن به بسیج، گفتند: یکی از روش‌ها، ایجاد خطوط موازی و رقیب برای بسیج است که برخی هم‌اکنون در کشور به‌دنبال رقیب‌سازی برای بسیج هستند.

.دیدار رهبر با بسیجیان/96/8/18

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۲۳:۳۰]
#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🔸باموضوع هفته بسبج

ما نمی‌خواهیم بسیج را به‌عنوان یک رقیب برای قوه‌ی مجریه قرار دهیم بلکه بسیج به‌عنوان یک مکمل و امیدبخش می‌تواند برای جهت‌دهی صحیح به قوه‌ی مجریه و همچنین کمک در عرصه‌های عملی حضور داشته باشد.

دیدار رهبر با بسیجیان96/8/18

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۲۳:۳۰]
#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🔸باموضوع هفته بسبج

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه در بسیج، هیچ‌گاه بن‌بست وجود ندارد، گفتند
: یک بسیجی هم ممکن است در برهه‌ای دچار ترس یا تردید شود اما هیچ‌گاه دچار بن‌بست نمی‌شود زیرا عناصر قدرت‌بخش و راهنما در بسیج، آن‌قدر فراوان است که همه‌ی نقاط ضعف را تبدیل به نقاط قوت می‌کنند.

دیدار رهبر با بسیجیان.96/8/18

ارشیوبیانات ،امام خامنه ای, [۰۹.۱۱.۱۷ ۲۳:۳۰]
#بیانات_مقام_معظم_رهبری

🔸باموضوع هفته بسبج

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهار ناامیدی بعضی دستگاه‌های دولتی در برخی زمینه‌ها، خاطرنشان کردند: چگونه می‌توان با سابقه‌ای که از انجام کارهای بزرگ در کشور وجود دارد و با حضور سازمانی همچون بسیج، اظهار ناامیدی کرد؛ زیرا نام بسیج، هر انسان افسرده و ناامیدی را هم امیدوار و بانشاط می‌کند.

دیدار رهبر با بسیجیان 96/8/18
.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی