معاونت فرهنگی جبهه سایبری حیدریون

معاونت فرهنگی جبهه سایبری حیدریون

بسم الله الرحمن الرحیم

📌موضوع :نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی،در مدیریت بحران‌ها

جلسه:دهم

💢نگاهی به مشخصه های کلی در حوزه فرهنگ و...پس از دوم خرداد ١٣٧٦

ب_شعار نقدپذیری:

از دیگر شعار های این دوره ، مقوله نقد و نقادی است. تردیدی نیست که در این دوره ، آستانه تحمل مسئولآ ن، احزاب و فعالان سیاسی نسبت به انتقادات مردم و یکدیگر بالا رفت و روحیه نقد پذیری که در گذشته کمتر به چشم می امد ، در این دوره تقویت گردید و فرهنگ نقادی جای خود به شایستگی گشود. هرچند اکثر اصلاح طلبان در عمل با انتقاد نسبت به خود سخت برخورد کردند و حتی نقد از درون را هم تحمل نکردند. شکوفایی فرهنگ عمومی و قدرت مردم در بازشناسی نقد سازنده از نقد مخرب ،(که آن نیز همچون سیلی بنیان کن در جریان بود)موجب شد تا حریم انتقادات سازنده و صاحبان آن پاس نگه داشته و به نقد عالمانه و سازنده به عنوان یک موهبت نگریسته شود. این رویه حتی در معقوله های دینی و اعتقادى نیز به رغم حساسیت های موجود در این حوزه ها ، قابل مشاهده بود. عالمان طراز اول و فرهیختگان دینی با همه بی مهری که نسبت به ارزش ها و مبانی دینی مشاهده کرده بودند ، اما برای روشنگری و نمایاندن بی پایگی برخی از شبهات و مطالب به اصطلاح علمی ، قلم نقد به دست گرفتند و با حوصله و نزاکت بی نظیری به پاسخگویی شبهات پرداختند. که به عنوان مثال ، می توان به مجموعه مناظرات ایت الله محمد تقی مصباح یزدی با حجه الا سلام والمسلمین حجتی کرمانی ، پیرامون تسامح و تساهل مناظره دکتر محمد جواد لاریجانی با عطا الله مهاجرانی ، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، پیرامون همین موضوع و نقد افکار دکتر سروش درباره قبض و بسط شریعت ، از سوی تعدادی از عالمان دینی از جمله ایت الله جوادی املی و ایت الله صادق لاریجانی اشاره کرد. 

(نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت گر چه اندکی پیش از تحولات سیاسی_فرهنگی دوم خرداد ٧٦از سوی دکتر سروش به طور جدی مطرح گردید ، لکن بازتاب های آن در محیط های علمی ، بخصوص حوزه های علمیه تا سالیان سال با قوت ادامه داشته و این مسئله موضوع بحث بسیاری از محافل علمی و پژوهش های مهم در زمینه مباحث معرفت شناسی بوده است. که می توان گفت؛عدو سبب خیر شود اگر خدا خواهد.

جلسه اینده:ج_توسعه و تعمیق مطالعات و پژوهش های دینی...

باما همراه باشید.

🇮🇷معاونت فرهنگی

جبهه سایبری حیدریون🇮🇷

🌐وب⏬

  • معاونت فرهنگی جبهه سایبری حیدریون

مدیریت بحران

معاونت فرهنگی

مقام معظم رهبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی