بسم الله الرحمن الرحیم
📌موضوع :نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی،در مدیریت بحرانها
جلسه:دهم
💢نگاهی به مشخصه های کلی در حوزه فرهنگ و...پس از دوم خرداد ١٣٧٦
ب_شعار نقدپذیری:
از دیگر شعار های این دوره ، مقوله نقد و نقادی است. تردیدی نیست که در این دوره ، آستانه تحمل مسئولآ ن، احزاب و فعالان سیاسی نسبت به انتقادات مردم و یکدیگر بالا رفت و روحیه نقد پذیری که در گذشته کمتر به چشم می امد ، در این دوره تقویت گردید و فرهنگ نقادی جای خود به شایستگی گشود. هرچند اکثر اصلاح طلبان در عمل با انتقاد نسبت به خود سخت برخورد کردند و حتی نقد از درون را هم تحمل نکردند. شکوفایی فرهنگ عمومی و قدرت مردم در بازشناسی نقد سازنده از نقد مخرب ،(که آن نیز همچون سیلی بنیان کن در جریان بود)موجب شد تا حریم انتقادات سازنده و صاحبان آن پاس نگه داشته و به نقد عالمانه و سازنده به عنوان یک موهبت نگریسته شود. این رویه حتی در معقوله های دینی و اعتقادى نیز به رغم حساسیت های موجود در این حوزه ها ، قابل مشاهده بود. عالمان طراز اول و فرهیختگان دینی با همه بی مهری که نسبت به ارزش ها و مبانی دینی مشاهده کرده بودند ، اما برای روشنگری و نمایاندن بی پایگی برخی از شبهات و مطالب به اصطلاح علمی ، قلم نقد به دست گرفتند و با حوصله و نزاکت بی نظیری به پاسخگویی شبهات پرداختند. که به عنوان مثال ، می توان به مجموعه مناظرات ایت الله محمد تقی مصباح یزدی با حجه الا سلام والمسلمین حجتی کرمانی ، پیرامون تسامح و تساهل مناظره دکتر محمد جواد لاریجانی با عطا الله مهاجرانی ، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، پیرامون همین موضوع و نقد افکار دکتر سروش درباره قبض و بسط شریعت ، از سوی تعدادی از عالمان دینی از جمله ایت الله جوادی املی و ایت الله صادق لاریجانی اشاره کرد.
(نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت گر چه اندکی پیش از تحولات سیاسی_فرهنگی دوم خرداد ٧٦از سوی دکتر سروش به طور جدی مطرح گردید ، لکن بازتاب های آن در محیط های علمی ، بخصوص حوزه های علمیه تا سالیان سال با قوت ادامه داشته و این مسئله موضوع بحث بسیاری از محافل علمی و پژوهش های مهم در زمینه مباحث معرفت شناسی بوده است. که می توان گفت؛عدو سبب خیر شود اگر خدا خواهد.
جلسه اینده:ج_توسعه و تعمیق مطالعات و پژوهش های دینی...
باما همراه باشید.
🇮🇷معاونت فرهنگی
جبهه سایبری حیدریون🇮🇷
🌐وب⏬